Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-06-06, 12:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Så kostade min matkorg idag.

For och handlade. Bara vardagsvaror, för det var hotande tomt i kyl och frys.
Detta är vad jag betalade. Kanske någon vill jämföra priser i Sverige , Norge, Finland, Danmark?

Först köpte jag sju stora tomater, åtta stora päron och ett salladshuvud, också stort, hos min favoritgrönsakshandlare Georgios vid Kazonisstranden.
Han är alltid så vänlig och artig och det blir en pratstund var gång. Har stor betydelse för mig som vill bli bemött som en kund, inte som en plånbok. Jag betalade 7.60 €. Billligare tomater finns till matlagning, ibland får man dem gratis. Kvitto , ja.

Sen åkte jag till Vidalis supermarket.(Ingen parkeringsavgift...finns varken automater eller rödljus här.)
Två 6-pack ägg (från Vathy) 0,94 x 2 = 1.88 € moms 9 %
Grana Padano 0,4 kg x 13.52 = 5,76 € moms 9 %
Vitam Soft (smörgåsmargarin) 1 kg = 3.66 € moms 9 %
Regato Kerrygold 0,g kg x 8,95 = 5,37 € moms 9 %
Yoghurt Fage 2% 1 kg =3,41 € moms 9 %
H-mjölk Tyras 1 l = 1,20 € moms 9 %
2 burkar marmelad Mesto aprikos 1,70x2 = 3,40 € moms 9 %
Majonäs Kraft 500 ml = 2,51 € moms 9 %
Fryst kyckling 1,50 kg x 2,95 = 4,46 moms 9 %
Totalt 31.65 €

Sen lyxade jag till det och köpte på ett bageri en äppelkaka med valnötter på till ett födelsedagsbarn... 10 €

Sen fanns det bara 5 € i portmonnän, det blev bensin, ungefär 3,5 liter, jag kollade inte så noga.

Väl hemma kom just bagarbilen och jag köpte mitt dagliga bröd för 1,10 €, det är ungefär ett halvt kilo.

Det skulle vara kul om någon ville jämföra, är dessa priser förskräckliga ? Jag har inte något begrepp om prisläget i Norden idag.

Extrapriser (röda lappar, utgånget datum ) är inte så vanliga här, men ofta får man en lockvara på köpet, nån mugg, ett glas eller så. Vanligt är också två förpacknngar av något till pris av ett, eller halva priset på paket nr två.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.