|
||||
|
||||
Utflukter på øyene
Tidlig i sommer var vi på Kefalonia for første gang, en uke, og den var øremerket "bad og avslapping" med datter og barnebarn
Vi hadde det helt topp i Lassi, tok også et par turer inn til Argostoli, for en fin by/stad det er Men.., Arne og jeg som vanligvis "utforsker" øyene vi besøker, k u n n e jo ikke reise fra Kefalonia u t e n å ha sett mer av den! Siden vi etterhvert hadde kun e n dag igjen til å "se" Kefalonia fant vi ut at vi med egen bil ikke ville greie å disponere tiden vår godt nok til å få med oss alle interessante plasser. D e r f or var vi for første gang på v e l d i g mange år på en organisert utflukt med en lokal arrangør, vi var godt fornøyde med det vi fikk med oss på turen M e n, og n å først kommer jeg til kjernen - det var noe jeg hadde glemt, men kjente igjen fra tiden med charterutflukter, og ble provosert.. Vi nærmet oss l u n c h (ikke inkl) med 1 1/2 times stopp i fine Ag Efimia, da sier guiden : " og lunsjen spiser vi på "xxx" taverna, vi bruker den for d e r vet vi de bruker kun ferske råvarer, maten er kjempegod og vi får veldig god service (... bla, bla, bla...) - billetter til grotten og den underjordiske innsjøen (det var frivillig om man ville), kommer jeg rundt ved bordene og selger"... - da bussen stoppet ved nevnte taverna hadde vi passert andre tavernaer i byen som så riktig bra ut..., men alle vandret "lydige" inn og satte seg der de hadde fått vite de s k u l l e spise, dvs alle unntatt to, Arne og jeg... Jeg gikk til guiden for å kjøpe billettene, og fikk beskjed om å vente , hun var ikke helt klar til å selge dem enda - men skulle komme rundt Men, vi skal ikke spise her, sa jeg, v i liker å bestemme selv hvor vi vil spise...., ok,... etter en kort stund f i k k vi kjøpe billetter Så gikk vi noen meter tilbake til en taverna, hvor vi fikk virkelig deilig mat, veldig hyggelig service og vi slapp å vente lenge på maten - da vi hadde spist og gikk videre, kunne vi se at noen i reiseselskapet fortsatt ventet på maten sin på den andre tavernaen .... V i hadde t i d og kunne vandre rundt og virkelig få sett "kroker og kriker" i sjarmerende Ag. Efimia, i stedet for å bruke det meste av den tilmålte tiden til å vente på mat..... E r det virkelig slik fortsatt at guider (p å vegne av arrangøren) forsøker å "skremme" de som kanskje ikke er s å reisevante til å spise på de stedene d e selv har økonomisk interesse av? J e g ville i såfall heller betale et par euro mer for turen, slik at a l l e spisestedene skulle ha samme mulighet til å få gjester! Flere synspunkter ? |
|
|