|
||||
|
||||
Min favoritö
*spin off på Pigadiatråden, Karpathosforumet*
Min favoritö har en härlig by att ströva i, vackra vyer över havet, trevliga och gästfria greker, god mat, härliga bad och är inte sönderexploaterat. Hyr man bil finns det många fina utflykter att göra. Vilken ö är det här då? Tja, fråga 20 kalimeror och det är fullt möjligt att du får 20 olika öar som svar. Min erfarenhet är att folk beskriver sina favoriter tämligen lika, oavsett vilken ö de pratar om. Själv skulle jag inte för mitt liv applicera ovanstående beskrivning på Rodos, Poros eller Santorini - men det finns säkert de som skulle göra det. Vad jag är ute efter är om det går att beskriva en ö ens någorlunda objektivt. Det är väl nåt åt det hållet vi diskuterar i Pigadiatråden. Mitt svar är nej, det går inte. Man får helt enkelt ta varje greklandsnörds kärleksförklaring med en nypa salt. Det vissa ser på Astypalea tycker sig andra se på Rodos. Så enda lösningen är att ge sig iväg och bilda sig en egen uppfattning. Vad säger ni, finns det något "objektivt" kvalitetskriterium när det gäller grekiska resmål? |
|
|