|
||||
|
||||
Mellandagar med fixare
Det var den julen...själv är jag benägen att fira solens återkomst utan att blanda in religiösa symboler i firandet.
Där jag står vid min diskbänk skiner eftermiddagssolen rakt in i köket, och alldeles nyss dök den ner bakom berget i väster, och alldeles snart är det mörkt igen. Men redan, efter en vecka bara, ser jag skillnad , jag har mina ögonmått, redan nu har solen ett annat ställe att dyka ner på, och vartefter tar den sig längre och längre bortåt berget till höger från min diskbänksbedömningspunkt. Å så skönt. Tvättmaskinen krånglade, men maskintrollare Michail fixade det på nolltid. Det är väl bara på såna här små orter som man kan få service mest dygnet runt, helgdag som vardag. Inte ville han ha betalt heller, fick en flaska vin i alla fall. Den ena vattencisternen har mystiskt tömts på vatten, och cisterntrollare Manolis kom och länspumpade den sista decimetern vatten. Nu ska jag skyffla bort slam och sånt i bottnen, kul kul, och så får allt torka och sen ska han fixa dit tätningsmassa av något slag. Jag klättrade ner iförd mina nya gummistövlar och kollade, men inte såg jag någon spricka. Vart tar så mycket vatten vägen utan att det märks? Cisternen är c:a 5 x 10 meter och det var bortåt två meter vatten vid förra kollen, kan 100 kubik bara försvinna? Detta tarvar närmare forskning. Saker går sönder och det mesta kan min man laga, han är alltrollare nr 1. Ingen blir gladare än han när något går sönder. Just nu är det grannfruns två stolar som får nya sitsar, och badrumsbelysningen som måste bytas. Inför nyårshelgen får jag tillönska alla vänner en trevlig avslutning på året och positiv livssyn inför nästa år! |
|
|