|
||||
|
||||
Samtal över en kopp kaffe och en kycklingpaj
Anasis kafeteria är liksom stamstället för några av oss som bor på Kalymnos helt eller delvis. De har alldeles färska bakverk från eget bageri och kaffet är starkt och rikligt. Läget är perfekt: hela stan passerar förbi medan man sätter i sig bougatsan eller spanakopittan eller vad man nu föredrar.
Det finns många andra utmärkta kafeterior också, men ofta blir man ju van vid "sitt" ställe I morse , efter uträttade bankärenden, behövde jag något stärkande och landade på Anasis, i halvsol, i vinterjacka och beredd på regn, men det var riktigt fint. Faneromeni, en väninna som har folkmuséet uppe vid svängen till Agios Savvas, satt där i livligt samspråk med några andra personer. De ville snart veta allt om Sverige, hur stor pension vanligt folk har, hur mycket skatt man betalar, hur sjukvården fungerar, varför svenskarna super så mycket på semestern (!), hur mycket det kostar att ha studerande barn... Allt kunde jag ju inte svara på, jag har inte koll på dagens svenska ekonomi, men det blev en riktigt livlig diskussion. Fördelar och nackdelar med livet i kalla mörka Norden...och varma soliga Grekland...trots att alla nu är riktigt bekymrade över landets usla ekonomi är man oerhört patriotisk och kan bara inte fatta att man låtit politikerna missköta ekonomin till den grad. Man känner sig lurad, ganska uppgiven. Vi kom att prata om hur vi lokalt ska kunna få hitflyttade nordeuropéer att känna sig välkomna, inte för att de är turister med tjock portmonnä, utan för att man vill att de positiva sidorna ska lyftas fram- -och hur man ska kunna berätta om lägenheter och hus som är till salu eller hyreslediga. Det finns inget riktigt bra sätt , eftersom folk i allmänhet inte använder dator som i norra Europa. Jag berättade om Kalimera och dess stora läsekrets och folk blev vederbörligen imponerade! Jag berättade om min e-mail-lista med information om lokala händelser och det ansågs som en bra grej. Jag uppmanades att berätta hur mycket man uppskattar att folk kommer hit och stannar längre perioder, nordeuropas pensionärer speciellt, som kommer med intresse för landet, djurvänlighet, trafikkultur... Jag blev över kaffekoppen utnämnd till utrikesminister, så nu vet ni det. |
|
|