![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har fått en riktig favorit som gärna får gå i repris. Mitt bland svensk smågodis, svenska skolor och svenska köttbullar som någon beskrev ön med finns en fantatastisk natur, underbara stränder, god mat och vänliga människor. För den som vill ha en riktigt avkopplande semester långt från vardagens plikter finns alla möjligheter på denna fantastiska plats.
I en tråd om priser i Grekland tipsar jag frågeställaren som efterfrågar skaldjur om Koh Lanta och får då ett svar från Yanna med en länk till en artikel i Aftonbladet som inte alls handlar om Koh Lanta. För att inte förstöra den tråden skriver jag i en egen tråd. Det finns en ett par år gammal plus artikel om Koh Lanta i just Aftonbladet som kan vara intressant för den som vill veta mera om ön som ligger i Krabi. Här finns ingen sexturism och samarbetet mellan de svenskar som driver skolor, dykskolor, restaranger och andra företag på ön och den inhemska befolkningen är gott. Här jobbas med att skydda mangroveskogen, stödja sjöfolket och mycket annat. Här finns inga strandförsäljare de få som fanns när jag var där 2010 är nu borta och solstolarna får inte bre ut sig på stränderna, djungeln kanske ligger 50 m från din bungalow och fågel och ormlivet är rikt. Små ringlande gröna trädormar finns det gott om. Besöker du Saladan kan du vandra runt i affärerna utan påträngande försäljare och så dig ner på ett enkelt ställe och njuta av havets läckerheter. Vid Long Beach där jag bodde är solnedgångarna magiska och strax innan rullar djungelljuden in som en matta, insektsätande fåglar fyller luften och dofterna från de enkla matställena väcker smaklökarna till liv. Här går det numera att få ett gott glas vin för den som inte nöjer sig med Singha och cappucinon är lika perfekt som på Söder. Det är ett tryggt område att besöka och det råder 0-tolerans mot sexturism. Eva |
|
|