|
|||
|
|||
Utskrivning ur Sverige
Hej allihopa!
Jag ar lite desperat och skulle behova hjalp av er. Det ar sa att jag har bott i Grekland i ungefar 6 ar nu och for nan manad sen beslot jag mig for att det var dags att skriva ut mig fran Sverige. Orsaken till varfor jag inte har gjort det tidigare ar att de forsta aren sa hade jag faktiskt ingen aning om att man var tvungen att gora det. Trodde det mer var ett val men sen fick jag veta att det tydligen ar nanting som man maste gora om man ska bo utomlands i mer an ett ar. Hur som helst sa skrev jag till slut ut mig eftersom jag pa sista tiden gick runt och var orolig for att jag gjorde nanting olagligt som inte skrivit ut mig, sa jag fyllde i Skatteverkets blankett for flyttning till utlandet och skickade den. Men istallet for att skriva att jag bott utomlands i 6 ar sa skrev jag att jag bott utomlands i nagra manader bara, for jag var radd att de typ skulle straffa mig eller nat for att jag bott utomlands sa lange och inte skrivit ut mig. Efter nan manad sa fick jag svar fran dem att jag blivit utskriven ur den svenska folkbokforingen sa jag trodde att da var den saken avklarad. Men tji fick jag. Nu har jag fatt en blankett fran Forsakringskassan ocksa dar det star: "Forsakringskassan har fatt information om att du ska bo/arbeta/studera utomlands och behover fa ytterligare uppgifter av dig. Fyll i blanketten och skicka in den till adressen ovan". Forutom den information som jag redan gett Skatteverket sa vill Forsakringskassan ocksa veta om jag arbetar och nar jag borjade arbeta har. Sanningen ar att jag arbetat pa tva olika arbeten i Grekland och borjade pa det forsta for typ 5 ar sedan. Min fraga ar om jag nu ska skriva att jag jobbat har i 5 ar? For da ser de ju att jag bott utomlands i manga ar? Eller ska jag fylla i rutan "Soker jobb" istallet?Varfor behover de overhuvudtaget veta om jag jobbar i ett annat land eller inte??? Det kanns inte som att det ar deras business pa nat satt? Maste jag overhuvudtaget skicka in blanketten? Hur viktigt ar det? Skulle uppskatta om jag kunde fa lite rad fran nan som sjalv skrivit ut sig eller som har lite kunskap om sana har grejer. Jattetacksam for svar. Vill inte gora nat fel o aka i fangelse eller nat. Tack. |
|
|