|
||||
|
||||
Slut på vintern?
Den här vinterna har varit hård och lång, men sommarn kommer med jättesprång...och då har vi ändå inte haft kallare än 3 grader, en natt. Uppe i norra Grekland har man haft en rekordkall vinter, kallast på femtio år i Florina, med massor av snö.
Det tycker ju vi i Norden inte är så konstigt, men det är inte samma standard på husen här, och snöröjningen är inte på långa vägar tillräcklig de få veckor man räknar med snö. Oftast när det snöar blir det stort hallå i TV med reportrar som intervjuar folk som håller på att sätta på snökedjor på bilarna och så. Glada skollediga barn som tumlar om i drivorna, reportage från vintersportorterna, vintriga bilder från stränder och torg. I år blev det för mycket av det kalla och vita. Eldningsoljan är svindyr. Elpriset orsakar mardrömmar. Ved är en bristvara ( i den mån det finns en kamin i huset). Florinaborna vill ha rabatt på eldningsoljepriset. Jag växte upp i ett gammalt hus i Jämtland som var byggt runt två skorstensstockar, med en kamin eller vedspis i varje rum. Att göra i ordning ved för vintern var något man började med redan på våren. Hugga lämpliga träd, såga upp och klyva och slänga in i vedboden- som var hur stor som helst i mina barnaögon. Vi tog till vara gamla hässjestörar och annat skräpvirke. Sorterade det bästa tändvirket i ena hörnet, ihop med björkbark och rotdelar som var fulla med lättantändliga ämnen. Att såga och klyva var mansjobb, inte ofarligt, men slänga in i vedboden passade bra för barn. Ett annat jobb för barn : bära ved. Sparken, kälken, korgen eller famnen full. Och den som gick förbi vedboden utan att ta med sig en famn in ansågs som lat. Jag kan inte påstå att jag saknar jobbet, men värmen från en gjutjärnskamin eller vedspis skulle jag gärna vilja ha en sån här vinter, även om vi har plusgrader. |
|
|