Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2012-04-05, 17:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Mat...mmm...

Maken kom hem med en stor bit av en jättelik pumpa. Jag har aldrig lagat något som helst av pumpa, så jag tyckte lite buttert att han väl kunde ha fått ett recept också.

Sagt och gjort, nästa dag kom han hem med en bit till, inte lika stor, och något skrivet på en kartongbit:
lök
vitlök
lite tomat
thribi-(en oreganoliknande krydda)
diosmo (mynta)
lite olja
mjöl

Ja, då är ju saken klar, eller hur...

Men man har ju stekt en miljon pannkakor och plättar och rårakor i sina dar.
Pannkakornas mästare, det är jag. Har en gammal jättebra gjutjärnsstekpanna och en riktig pannkaksspade. Plättlaggen blev kvar i Sverige, någon av barnen har den troligen.

Så, något vägledd av grannfrun lyckades jag göra jättegoda pumparårakor, inte så vackra precis, somliga helt smetiga, några för hårt stekta. Men goda! En del var runda, andra liknade Irland eller Afrika eller Australien med frasiga kanter.

Merete har ju en alldeles underbar sida om grekisk mat, www.godgreskmat.wordpress.com, och Jannes listor på grekiska rätter är ju förförisk. Jag tipsar om detta om någon längtar efter grekiska pumparårakor:

Gul pumpa , kanske det finns andra? skärs i bitar, skalet skärs bort, rivs på rivjärn till tunna strimlor. Krama ur det mesta av vattnet och låt rivet ligga i en sil så länge.
En mellanstor lök , två vitlöksbitar och en tomat rivs på rivjärnet, Färsk mynta klipps i småbitar. Thribi eller oregano smulas i. Lite salt, lite olja och några matskedar mjöl blandas i. Allt blandas med pumparivet .

Stekes som plättar i oljad panna, platta ut till ganska tunna plättar. om de är väldigt mjuka och svåra att vända kan det behövas lite mer mjöl.

Jag kan tänka mig att det är gott med lite feta till, eller en grön sallad. Det är ordentligt med kalorier i av den olivoljiga sorten.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.