#1
|
|||
|
|||
AOB Travel/Malev
Jag lyckades ju boka en Malevresa i februari, strax innan konkursen. Och eftersom jag, för att slippa kortavgiften, betalade direkt från bankkonto så blev det ju ingen ersättning den vägen. Dock tändes ett litet hopp, när det på AOB Travels (där jag köpte resan ifrån) hemsida framgick att det eventuellt skulle utgå ersättning genom nån slags överenskommelse dom hade med IATA. Besked om detta skulle ges tidigast i början av april.
För att få reda på om det var något jag själv skulle behöva göra eller om ersättningsansökan skulle ske automatiskt, så mejlade jag AOBs "kundservice". Jag fick då besked om att dom inte kunde behandla min förfrågan (alltså min förfrågan om jag själv behövde ansöka), eftersom jag inte vid bokningen hade betalat extra för deras resebyråservice. Jag var däremot välkommen att kontakta dom per telefon, på deras betalnummer (9:95/minuten). Efter några tjatmejl till, så lyckades jag i alla fall få beskedet att ansökan skulle ske automatiskt och att inget behövde göras från min sida. Sen nån gång i mars/april, så försvann all info som rörde Malevkonkursen från AOBs hemsida. Jag tänkte inte mer på det då, men nu när det blivit början av maj, så undrade man ju om det eventuellt hade blivit något beslut om nån slags ersättning. Så jag mejlade AOB på nytt. Fick då standardsvaret som tidigare (besvarar inte mejlförfrågan eftersom jag inte betalt extra för resebyråervice, välkommen att ringa på betalnumret). Och den här gången verkar inte mejltjat hjälpa. Man låter helt enkelt bli att svara på mina mejl överhuvudtaget. Jag vill med detta inlägg göra de som inte redan visste det uppmärksamma på, att vill man vara säker på att kostnadsfritt få kontakt med AOBs kundservice så ska man inte vid beställning genom dom bocka av rutan för att betala extra för deras resebyråservice. Vill samtidigt passa på att fråga om det är nån annan som bokat ett Malevflyg genom AOB och inte betalat med kort, som vet hur det gått med den eventuella ersättningen? Jag vill förtydliga att jag alltså inte på något sätt kräver eller har krävt att AOB själva ska betala någon slags ersättning. Däremot tycker jag det är väldigt dåligt att deras s.k. kundservice inte kan svara på en enkel Ja/Nej-fråga per mejl. Jag har flera gånger tidigare bokat min resa via AOB och det har inte varit några problem då (fast då har jag ju heller inte behövt kontakta deras "kundtjänst"). Någon mer gång lär det dock inte bli. Så kan det gå. |
|
|