|
|||
|
|||
Karpathos/Pigadia...rätt val om man söker det genuina Grekland?
Jag och min sambo har precis bokat in oss en vecka i juli på hotell Alimounda Mare i Piagdia, men är lite tveksamma om vi gjort rätt och om vi ska boka om till nåt annat. Behöver således hjälp av er Greklandsrävar!
Vi har tvekat länge mellan detta resmål och Parga..(och innan dess ca 100 andra grekiska öar!!) Vi är noviser på Grekland, dock är vi är vana att resa mycket jorden över på egen hand och försöker alltid leta upp den genuina lokala kulturen och älskar vandringar i natur osv. Komfort har ofta inte kommit så högt upp på priolistan. Denna gång tänker vi dock lite annorlunda då jag är gravid och vi söker lugn och ro (inte så mycket vandringar och absolut inte barhäng!), och för en gångs skull vill också unna oss riktigt bra standard på hotell osv. Detta efter en hektisk vinter och vår. SAMTIDIGT vill vi ha tillgång till riktigt bra restauranger, genuina miljöer osv. Får allergiska reaktioner av turistmenyer och inkastare (som så många andra av er gissar jag..) Vi valde Karpathos då det verkar lugnt och avkopplande och med mycket vacker natur. Och hotellet i Piagdia har fått mycket goda betyg. Nu sade dock en bekant som varit på Karpathos att "hon aldrig skulle välja Pigadia" (de hade varit till Amoopi), då hon tyckte strandens kvalitet var dålig och att staden i sig inte hade något att komma med plus att det var en del inkastare (ryyyysningar..!). Stranden är inte superviktig för oss, man kan ta sig till andra fina stränder var jag förstår, men hur är Pigadia? Hittar man genuina och bra restauranger lätt tex? Har det börjat bli exploaterat? Och är Pigadia mest ett ställe som det är smidigt att utgå ifrån på ön..? Det verkar ju lite trist om det är så... Jag förstår att Parga och Karpathos är rejält olika som resmål, men om någon också har lust att komma med en jämförelse så skulle vi bli glada. Vi söker alltså lugn och ro, närhet till god mat och fin natur (det "genuina Grekland"), men också viss bekvämlighet.. just denna gång. Då vi bara kan resa bort en vecka, så har resmål som kräver transfer mellan öar valts bort. Annars hade vi nog valt Amorgos.. Ursäkta långt inlägg och tackar på förhand! Senast redigerad av biondona den 2012-05-25 klockan 16:47. |
|
|