|
||||
|
||||
Hemma ifrån Chios och Samos
Igårkväll kom vi hem ifrån 14 dagars resa till Chios och Samos! Chios var en fin ny ö för oss Direkt när vi landade på den lilla flygplatsen så kände vi att där fanns den "gammaldags" Grekkänslan kvar Vi var inte många turister i planet från Aten! Överhuvudtaget så verkade inte ön vara så beroende av turismen som många andra öar. Dom har sin Mastik och massa jordbruk på ön. Så många fina byar det fanns. Min favorit blev Pirgi, inte pga dom speciella husen utan också att det var så levande by Folklivet pågick för fullt överallt! Lyckade tom köpa ett batteri till min klocka, som hade stannat Det var en typisk liten supermarket med grejer överallt, så klart så fanns det ett batteri där, för 2 euro
Jag får nog försöka få ihop ett resebrev från den ön så småningom Sedan lämnade vi Chios med båten Mytilini mot Samos en av dom blåstfria dagarna, så det blev en fin båttur Vi har varit på Samos 2 gånger förut och då bott i Kokkari! Senast var det ca 20 år sedan Nu valde vi Pythagorion! Det var faktiskt finare där vad jag hade väntat mig (fördomar) Vi hyrde bil i 3 dagar och åkte runt. Detta resulterade att Leif fick ryggskott av säterna som inte passade hans rygg Sen blev det inte så mycket utflykter mer! Vädret var inte på vår sida heller Varje kväll var det långbyxor och tröja på och blöt belv man också någon gång Vi tänkte att va gott och komma hem till värmen, men vad kom vi till?? 7 plus här hemma i morse Drygt 1000 bilder blev det i allafall Riitta |
|
|