Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2012-06-02, 19:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Heldagstur till Nisyros.

Nisyros är en ö som man kan se från många ställen på Kalymnos, den ligger söder om Kos och vulkankäglan syns tydligt i "siktigt väder" som Evert Taube säger.

Det anordnades idag en skolresa för två av Porhias skolor, låg och mellanstadiet, och andra än skolbarn och föräldrar fick också åka med till det måttliga priset av 15 € t.o.r

Jag tog moppen och en god vän och körde ombord på Nisos Kalymnos i morse klockan sju. Snart myllrade det av glada barn och föräldrar, bortåt 300 sades det.

Båten skulle till Astypalea på sin vanliga tur men körde den här extra svängen just idag.

Barn och föräldrar hade bussar som tog dem upp på slingriga men bra vägar, och vi tog oss utan svårighet upp också, med moppen. Sen bar det neröver till vulkanens botten, där det luktar svavel och är lite halvruggigt. Man kan faktiskt trampa igenom och bränna sig, det har hänt. Vi stannade på kanten och nöjde oss med överblicken. Min vän har varit guide på Kos i många år, så hon hade besökt Nisyros många gånger förut, men för mig var det första gången.

Sen for vi uppåt igen och till byn Emborio där vi hade blivit tipsade om en bra restaurang- To balkoni.

Men först gick vi runt lite i den något märkliga byn, massor av öde hus men en hel del nyrestaurerade också. Gudomlig utsikt över ett alldeles lugnt hav.

God mat, och sen ner till Mandraki där vi besökte klostret som är känt för en madonnabild som kan uträtta under.

Skolbarnen hade en toppendag med utflykt och bad och souvenirköp...föräldrarna började se lite matta ut...hemresa igen med samma båt klockan fem, hemma på Kalymnos halv åtta.

Nog för att vi redan bor på en "turist-ö" men det hindrar ju inte att man vill se lite annat också. Nisyros var en trevlig bekantskap, dit vill jag gärna åka fler gånger. Kanske AMONI gör en musikresa dit senare i sommar, vi är inbjudna av Nisyros borgmästare.

Mina öron är lite överansträngda nu i kväll. 300 barn och föräldrar åstadkommer en hel del decibel...
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT