|
|||
|
|||
Stolt mamma till Evzones
Får man skryta lite här, tillbaka i Sverige efter 1 månad i mitt andra hemland.
Sonen är i grekiska lumpen, han blev utplockad att göra en hårdträning för att till slut bli en "Evzones" högvakt utanför den Grekiska presidentens residens. Första veckorna var han på militärförläggningen i Sparta för grundträning,för att sedan bli utplockad till den hårda träningen i Aten. Efter psykisk och fysisk träning i 3 veckor åkte 50 pojkar ut som inte klarade provet och de var 97 från början. Bland de återstående pojkarna var min son. I onsdags kväll åkte hans pappa och jag ner för att få se honom live utanför presidentens residens och ta kort. Jag är så glad att jag hann se honom då jag åkte till Sverige på torsdagen. Han var så stolt och stilig i sin grekiska klädsel, och en och annan tår blev det för min del. Att bli en "Evzones" är mycket ärofyllt i Grekland och hans pappa var även han stolt som en tupp. Det tar ca 1 timme att klä på sig denna dräkt och alla knappar i västen tar 20 minuter att putsa för de ska glänsa i solen. Helt svettig var han stackarn för dräkten är väldigt tung och den är varm som attan. Även fast jag stod brevid honom var han helt fokuserad med blicken framåt och inte en blick gav han mig, vilket visade att han tar sin roll på största allvar. Hoppas jag kan åka ner snart igen och se paraden i Aten varje söndag vilket jag inte hann med. Den vita kjolen har 40 veck och representerar de 40 åren av occupation av turkarna, vill man läsa mer kan man slå på Evzones. Monica, en väldigt stolt mamma |
|
|