|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
Kreta. Dag 15, 16, 17 och 18. Samaria. Gamla Platanias. Agia Lake. Meskla. Therisso.
I senaste inlägget avslutade jag med dessa rader: Idag hade vi tänkt gå Samariaravinen. Men vädret satte stopp för det. Jisses vad det har regnat.
När regnet slutat bjöds vi på en helt fantastisk solnedgång! De sista dagarna på Kreta körde vi runt västra Kreta, och vi gick Samariaravinen, och som vi gick! Här kommer bilder från några av de platser vi besökte under de sista dagarna. Vy från gamla Platanias. Fågelskådarsjön Agia Lake nära Galatas. Byn Meskla. Vägarna i bergen hade tagit skada av regnet. Vi var glada för att vi inte behövde köra så mycket längs stupkanten. I de små byarna förberedes årets rakitillverkning. Att köra genom Therissoravinen är alltid lika vackert. Vi åt – som alltid på Kreta – mycket god mat även de sista dagarna. Som denna mumsiga Fava. Och dessa rakomelomarinerade lammkotletter. Solnedgång i Nea Chora. Vi gick Samariaravinen. Den vandringen ska jag berätta om i ett separat inlägg. Vi gjorde något så ovanligt som att gå både upp och ner. Är fortfarande trött efter den bedriften. En dag ägnade vi oss att åka och titta på kyrkor. Kanske inte låter så roligt, men det finns väldigt många intressanta kyrkor på Kreta. Som denna grottkyrka ovanför byn Marathokefala. Även Kretas – och möjligen hela världens – äldsta olivträd besöktes. Tja, sedan sa vi adjö till Kreta och flög hem. Jag återkommer som sagt med en rapport från Samariaravinen senare. |
|
|