|
||||
|
||||
En grekisk festmiddag!
En grekisk festmiddag.
Min kära vän Birgitta Lundgren och Kalimera-vän ”Brige” gick bort för drygt två år sedan. Jag saknar hennes sms, som jag fick varje dag. Hennes tankar berörde mig djupt och nästan varje dag tänker jag på henne.. Hon gladde mig mycket. Brige var en riktig ”matmamma” och 2007 fick jag ett härligt recept av henne. En hel grekisk festmiddag, med förrätt, huvudrätt och efterrätt som jag vill förmedla. Sålunda, vi startar med det viktigaste, FÖRRÄTTEN!: Saganaki cheece med marinerade paprikastrimlor och citronklyftor. Halverade röda paprikor läggs på bakplåtspapper på plåt. In i ugnen på högsta värme. När skalen börjar svartna, ta ut och lägg i plastpåse och stäng ordentligt. Efter 15 min tar man ut halvorna och då är det lätt att dra av skalet. Skär i 1 cm breda strimlor. Dressing/marinad: 1 dl olivolja, 2 msk citronolja samt 2 msk aprikosbalsamvinäger. Vispa ihop och häll över paprikan. Bör stå ett dygn i kylskåp före servering. Horiatiki (Grekisk sallad). Shkordalia (Garlic saauce, lös potatismos smaksatt med pressaad vitlök, pressad citron och olivolja+kokvattnet istället för smör och mjölk). Tzatziki. Mushrooms la creme (färska skivade champinjoner, ner i stekpannan utan fett, får ånga ur, tillsätt sedan grädde i omgångar och ”mata in” till en krämig konsistens). Marinerade vitlöksklyftor. Kalamataoliver. Bröd. Vitt vin (eller kanske ouzo). HUVUDRÄTTEN: Stifado med klyftpotatis tillagad i ugn. Rött vin. Efter detta ska man naturligtvis ha en DESSERT: Grekisk yoghurt med katrinplommonkompott, samt havreflarn on the top. (Kompotten kokt med hel kanel, hel ingefära samt marinerad med strimlor av citronskal. Sött vin från Samos. Visst låter denna meny väldigt lockande! Hälsningar, Birgitta. |
|
|