|
|||
|
|||
Saknas aldrig på vårt julbord.
MARIANNES GREKISKA KÖTTBULLAR
- 500 g nötfärs - 2 msk ströbröd - 1 dl vatten - 150 g fetaost - 6 st soltorkade tomater - 2 msk färsk hackad basilika - 1 1/2 tsk salt - 1 krm vitpeppar - 1 msk lökpulver - 1 ägg 1. Lägg ströbrödet i en skål och häll över vattnet. Låt det stå och dra ca 10 minuter. 2. Tillsätt färs, salt, peppar, lökpulver, ägg och basilika. 3. Strimla tomaterna och arbeta in dem i färsen. Tillsätt smulad eller finhackad fetaost och rör allt till en smidig smet. 4. Forma ovala köttbullar och stek dem gyllene runt om. Sänk värmen och låt dem eftersteka ca 10 minuter. Bonus ===== Hermanssons strömmingsrätt (Gamle VPK-ledaren, Gravad Gälnanströmming) 1 kg orensad strömming eller 600 g rensad. Lag: 4 dl vatten 1 dl ättiksprit (12%) 1 msk salt 1 tsk svartpeppar 2 msk olja (i år använde jag rapsolja) dillstjälkar låt strömmingen ligga i lagen i 5-10 timmar Sås: 1 1/2 dl majonäs 1 1/2 dl gräddfil 1 1/2 msk svensk senap 1 1/2 k fransk osötad fransk senap 1 tsk salt 1 1/2 dl finhackad dill 1 dl finhackad persilja 1/2 dl finhackad gräslök 2 msk pressad citron 1-2 klyftor pressad vitlök strömmingen skall ligga och dra ca 5 tim. Helst färsk strömming men djupfryst går också bra. Jag brukar klippa bort ryggfenan och klippa strömmingen i 4 delar. Sedan är det inga konstigheter. Köttbullarna har vi haft sedan 5-6 år, strömmingen sedan 25 år. Köttbullsreceptet har jag skrivit om tidigare här på Kalimera. Många har sagt de skall prova men om dom gjort det vet jag inte. Prova. Suveränt gott. Strömmingen: Något som man äter jul och midsommar i 25 år är nog inte helt fel. /pawik |
|
|