![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har återupptäckt Grekland. Den senaste resan gick till Lefkas. Det var ett riktigt paradis med de skogsbeklädda bergssluttningarna och det underbara Joniska havet. Jag är osäker på om det potentiella besöket i Grekland kommer att motsvara den fantastiska resorna till Lefkas. Jag vill därmed garantera att jag finner en fin grön ö.
Det är således grönskan jag är ute efter. Jag är medveten om att de Joniska öarna erbjuder det. De är givetvis starka kandidater eftersom Lefkas gav en gudomlig känsla. Jag har funderat på Ithaka eftersom jag gillade den lågmälda men ändå turistiska orten Agios Nikitas på Lefkas västkust. Jag vill inte skränka in mig till endast en ögrupp. Skiathos och Skopelos ser väldigt vackra ut särskilt med basis på scenerna från klassikern Mamma Mia. Jag är dock obefogat rädd för att de trots det inte kommer att vara ett nytt Lefkas vilket förhoppningsvis kan motargumenteras av en inbiten Skopelosälskare. Thassos har även funnits i mina drömmar. Det verkar dock aningen svårt att ta sig runt på den godbiten. Mamma förslår Samos som forfarande erbjuder den växtlighet jag kräver. Turkiet i horisonten känns dock aningen påträngande om man bor i Pythagorion. Jag har även kommit fram till att det finns gröna slätter på några Kykladiska öar efter att ha läst om Kalimeras vårpromenad på Amorgos. Det gör mig inte klokare. Trots att jag är tämligen påläst är valet av ö svårare än jag trott. Du, Kalimeramedlem - vilken ö skulle du utse till Greklands grönaste ö? Förutom de skogsbeklädda kullarna vore stilistiska urgröpta hotellrum i en vit sockerbit ett önskemål. Byn skulle gärna få likna Agios Nikitas - vem är alldeles för insnöad på ett och samma ställe? Senast redigerad av Micchelin den 2013-01-13 klockan 23:30. |
|
|