Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-02-05, 11:16
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Nya planer

Jag har flera gånger bilat till Grekland och dom flesta gångerna utan några som helst problem, visum behövs inte alternativt köps vid gränsövergångarna, grönt kort måste finnas med för resa utanför EU. Enda stället jag egentligen haft problem är forna Jugoslavien,med undantag för Kroatien och Slovenien, fantastisk natur och jättetrevliga människor. Åker man Italien hållet på vägen ner så tycker jag du ska åka Fyrom,Serbien,Ungern,Österrike,Tyskland hem. Har ni tid så tycker jag absolut ni ska stanna till i Budapest på vägen hem, en otroligt vacker stad som dessutom är väldigt väldigt billig, allt från boende till mat är riktigt billigt.

Vad tycker jag är problemen med forna Jugoslavien, jo många gånger så bemöts man av nonchalans och en ovilja att hjälpa! Se till att vara säker på att du kan betala i euro på tex bensinmackarna för att slippa problem när du väl har full tank men ägaren inte vill ha euro utan lokal valuta! Betala med kort skulle jag inte göra i Fyrom och Serbien, alla andra länder skulle jag inte tveka att använda kortet. Undik att köra nattetid och att stanna annat än på stora mackar med mycket folk om man råkar vara kvar nattetid! Jag brukar köra tidigt på morgonen från Thessaloniki då hinner jag till Ungern vid ungefär 15-16 tiden på eftermiddagen, vägarna till Ungern via Serbien är lite sisådär och man måste köra igenom Belgrad då det verkar vara det enda landet i Europa jag bilat genom som fortfarande inte har en väg runt huvudstaden utan du måste rakt igenom den. Se till att spara alla kvitton från vägavgifterna så du inte blir stoppad och dom vill kontrollera att du verkligen betalat, ja det händer!

Annars i det stora hela så tycker jag verkligen om att bila och man upplever en massa roliga saker om man bara skippar autobahn vissa sträckor =) Ja en sak till vad gäller Ungern om ni väljer det alternativet, är ni rökare och planerar att köpa riktigt billiga cigaretter när ni kör ut från Grekland så är dom stenhårda vid gränsen in till Ungern, 1 limpa per person har du fler och dom hittar dom så tar dom dina cigaretter =)
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.