|
|||
|
|||
Vandring för nybörjare
Jag kan raskt dra slutsatsen att det mest backiga jag vandrat uppför hittills i hela mitt liv nog är Gamla Uppsala Högar eller någon trappa på Santorini möjligtvis.
Och ja, jag grinade förvisso av höjdskräck den gången för fyra år sen (men jag är äldre nu) när jag skulle korsa en tre meter hög och två meter bred gångbro i Spanien. Trots det kan jag inte låta bli att tycka att jag verkligen borde göra en vandring (åtminstone) på Amorgos. Men jag vill för den skull inte vara dumdristig och ge mig ut på en promenix som slutar med att jag blir sittandes på en sten, kramandes en bergsget som enda tröst. Och med inget mindre än att några stora, starka män får slänga mig över axlarna och bära mig hela vägen ned (så roligt ska vi inte ha). Jag har läst på lite kort om de olika vandringarna på Amorgos (både i Kalimeras jättefina e-guide och på andra ställen) och klurat ut att några av "stigarna" är betydligt lättare att vandra än andra. Aegiali - Tholaria, Langada - Tholaria, Katapola - Chora tex. Vilken av dessa skulle ni mer "bevandrade" säga är allra bäst och enklast att gå för en nybörjare? (Jag ska vandra ensam och vill alltså undvika tvärbranta stup rakt ned i havet bara några centimeter från lilltån.) En annan sak jag undrar är, när kan man säga att turistsäsongen på Amorgos börjar. Tänker då främst på när bussturer, badbåtar till ex. Plaka etc. kommer igång på allvar? Finns det förresten någon båttur som går runt Amorgos redan i Juni så man kan se några av de där ”hemliga” och svåråtkomliga platserna (det är ju de platserna som brukar vara som allra vackrast)? |
|
|