Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-04-17, 18:46
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Ryanair

Intressant med Ryanair....inget verkar kunna väcka så mycket åsikter till liv på Kalimera, så man får ju tacka Nilam för att ha livat upp forumet

För egen del kan jag tänka mig att nyttja Ryan i de lägen deras erbjudande är avsevärt bättre (rent prismässigt) än konkurrenterna, i annan fall väljer jag hellre annat bolag. Det grundar jag främst på att jag som konsument inte har samma förtroende för Ryan, jag talar då om att man inte följer ARN-beslut, man tar inte ansvar för sina passagerare vid inställda flyg, man krånglar om handbagagets storlek... ja listan kan säkert göras längre.

Men prismässigt är de i vissa lägen oslagbara. Vissa skribenter i tråden försöker bevisa att så inte är fallet men jag hävdar att det är fakta att om man köper biljetter vid rätt tillfällen så är deras priser i en helt egen division.

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Och det många inte verkar förstå, alternativt skiter i, är ju att ju fler som nyttjar företag som kan hålla låga priser pga att dom behandlar sin personal illa....
Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
For noen av dere er dette verd prisen, ser jeg, og det blir jo opp til hver enkelt. Men jeg lurer på, hva med sikkerheten? Hvis personalet er fullstendig utslitte fysisk og psykisk når de er på jobb........
Ovanstående exempel på inlägg som vill tillskriva oss Ryan-nyttjare dålig moral har jag mycket svårt för.
Att försöka konsumera etiskt är ingen lätt uppgift. De flesta av oss har nog gjort sina egna val, det kan vara att köpa rättvisemärkt kaffe, att inte resa till diktaturer, att köpa närproducerat, att inte bo på grekiska hotell med svart arbetskraft?? eller att inte flyga med bolag som fraktar apor.

Däremot tror jag att det är helt omöjligt att välja rätt i allt vi konsumerar. Att då moralisera och påstå att andra väljer fel just specifikt avseende Ryan är därför att ge sig ut på väldigt svag is. Visst, det finns säkert saker att anmärka på arbetsförhållanden men vilken koll har ni på andra flygbolag. Har vi en aning om vilka villkor som förekommer på ex.vis asiatiska bolag som ofta utses till världens bästa flygbolag???

När det gäller att Ryan går med vinst köper jag inte att det skulle bero på dåliga löner och andra villkor. Jag tror att det är en väldig liten del av förklaringen. I princip alla traditionella bolag går med rejäla underskott, förmodligen har de något att lära av Ryanair och då handlar det inte om att behandla sin personal illa. Ryanair har t ex bättre kabinfaktor (att fylla sina plan med passagerare), man tar betalt för extra tjänster som inte alla behöver utnyttja (ex.vis transport av stora väskor), man förhandlar sig till bra villkor på de flygplatser man opererar ifrån, man lägger inte pengar på att ta fram flaschiga tidskrifter mm.

Att Ryans säkerhet skulle vara sämre tror jag inte en sekund på, detta är ordentligt reglerat av luftfartsmyndigheter. Jag tror inte heller att det finns några fakta som visar på att Ryan har fler incidenter och tillbud än andra.

Lars
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:40.