|
|||
|
|||
Grekiskt barndop i Sverige
Hej,
Har sökt och sökt på nätet om hur gå tillväga för att döpa vår dotter grekisk ortodoxt i Malmö med tanke på alla omständigheter som finns, men det är inte mycket information man kan finna. Så nu hoppas jag på att det finns er här på kalimera som kanske har varit i samma situation eller iaf vet lite om hur det fungerar . Blir iaf super tacksam för den information jag kan få! Min man har bara bott i Sverige i 1,5 år och har inte koll alls. 1) Måste det vara en ortodox kyrka? (I Malmö tror jag bara det finns en serbisk och en makedonsk ortodox kyrka - vilken ligger isf närmast till den grekiska?) 2) Kan vilken ortodox präst som helst döpa henne? Vi har hört rykten om att det bara är prästen i Stockholm som är "certifierad" till att döpa, men tycker det låter märkligt. 3) Min man är grekisk ortodox, men jag är protestant - är det ett problem? 4) Tyvärr kommer förmodlingen ingen från min mans familj kunna komma och delta på dopet. Det kommer därför bara finnas protestanter bland gästerna, och därmed och som alterantiv till gudmor/-far. Accepteras protestanter som gudföräldrar? 5) Hur går ceremonin till (i korta drag)? Vad klär man barnet i? Har förstått att det inte är dopklänning som vi har i svenska kyrkan. 6) I viken ålder brukar man döpa barn? 7) ... (allt annat matnyttigt som ni kanske känner till ) Stort tack på förhand! |
|
|