![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu när man kan ha fönstren öppna kommer det in så många trevliga ljud i mitt rum (och en del inte lika trevliga). I sovrummet har jag dels en dörr mot norr och dels ett fönster mot öster.
Vårt hus ligger en bra bit från stan och det är elva hus i närheten men bara sju är bebodda året om. Trafiken är begränsad till oss som bor här för det mesta. Alltså, lugnt och skönt dygnet om. Nästan. -Första tuppen har nattskift, går igång i tvåtiden. Näste man har sovmorron till fyratiden. -Enstaka nattinsekter hörs väl i tystnaden. -En hund skäller. -Vinden friskar i och fikonträdets stora blad rasslar. -Katten Grizoulis vill in i sjutiden, han sitter på fönsterbrädan och jamar lite diskret. -Mängder av sparvar och andra småfåglar sätter igång då också. -Hönsen skryter om ägg de lagt. -Cementblandaren vid bygget uppe på bergssidan mittemot drar igång i åttatiden. -Några som ska iväg till jobbet startar bilar och moppar. -Sopbilen väsnas ner på vändplatsen. -Oppepå startar Niki sin tvättmaskin. -Svärmor skramlar till badrummet med sitt Betastöd. -Maken börjar vattna i trädgården... -Bagarbilen tutar. -Ja, sen är det jag som väsnas i köket med kaffekok och brödrost och kylskåpsdörr och vattenkran. Dagen går i ett välkänt oväsen av välkända ljud. -Ett stort oväder med blixt och dunder drar in på kvällen. Strömmen går och garagedörren far upp med en smäll och ett billarm går igång. Däremot tystnar TV:n. -Regnet skvalar och vattnet forsar ner genom stupröret. -Natten kommer med tystnad igen. -Första tuppen...och så vidare... |
|
|