Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-05-29, 20:06
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Storbrand i Chania under natten mot den 29/5.

Inatt fick vårt barbesök ett hastigt slut då omgivningarna till vårt hem satts i brand. Istället för att hysta shots fick vi evakuera hunden, laptoppen och lite kontanter innan vi satte oss i bilen. Efter några timmar på relativt säkert avstånd återvände vi hem för att med hjälp av grannar och slangar bekämpa elden. Efter nio timmars slit vågade jag mig isäng, hemma, men min sambo satt brandvakt tills helt nyss.

Nu pågår röjningsarbetet i husen kring oss. Vi kom lindrigt undan med ett rökskadat hem och några timmars slit på gården. Andra miste hem och ägor då heta stormvindar från Sahara drev elden genom olivlundarna i Vamvakopolou och Kalithea.

Dryga 100 meter till höger om vårt hem.

Ca 20 meter nedanför vårt hem. 10 meter ner, bakom min rygg, ligger ett hus i rykande ruiner och en gammal man försöker rädda sina kvarvarande ägodelar.

Det eldhärjade huset nedanför oss.

Vi passerar mitt emellan två av eldhaven när vi åker hem för att kämpa för vårt eget. Till höger om mig passerar vi de två bensinstationerna i byn. Bakom elden till vänster bor en av våra vänner med familj i sitt nybyggda hem.

Senast redigerad av Kikh den 2013-05-29 klockan 20:29. Anledning: Bildtillägg
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.