Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-07-06, 08:29
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Ja instämmer om Amorgos.
När jag pratade med värdinnan på pensionatet där jag bodde sa hon att
det var mycket ovanligt att så få svenskar förbokat rum. Att det vanligtvis brukar vara många fler som kommer till Amorgos då skolorna slutat i Sverige (vi diskuterade dock endast svenska turister).

När jag pratade med en servitör på en restaurang jag brukade besöka så sa han samma sak. Att det var få turister för säsongen.

Jag upplevde Egiali långt ifrån tomt och träffade på många svenskar men jag har ju aldrig varit där tidigare och har inget att jämföra med.

Däremot upplevde jag faktiskt Naxos stad som halvtom på turister. Tavernorna var inte ens till hälften fyllda med folk. Många med endast ett fåtal gäster. Där blev krisen mer påtaglig för mig eftersom jag har något att jämföra med från tidigare år. Pratade även med en barnfamilj som åkt dit varje år i samband med skolavslutningen i Sverige. De sa också att det var betydligt mindre turister i år. Men jag var ju bara där som längst i ett dygn och då endast i själva stan. Så min bedömning blir kanske inte riktigt rättvis.
Kanske var det bara som så att turisterna på Naxos just då befann sig ute i Agios Prokopios eller Agia Anna?

På lilla fina Folegandros blev det dock en del fart under galoscherna i samband med den grekiska pingsten. Då fylldes lilla chora av semestrande greker. Och det var så glädjande att se och mycket trevligt.
Santorini är nog sig likt ändå. Fördelen med alla lyxkryssarskeppen och dess besökare som stundtals kommer in i mängder till Fira är ju att de "storhandlar".

Senast redigerad av Thira den 2013-07-06 klockan 08:54.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.