Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-08-16, 13:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Intensiv sommar börjar luta mot sitt slut

...och då menar jag inte vädret , egentligen, för värmen är lika intensiv som den varit i flera månader. Snarast menar jag besökarna, turisterna, som fortfarande är många...men de grekiska hemvändarna åker nu tillbaka till Aten och Darwin och Florida och Campbell, Ohio. "Tis Panaghias" är över, och den helgen har alltid räknats som någon slags slutpunkt på sommaren.

Skolorna börjar inte på långa veckor än. Snart kommer det dock att hänga skolväskor och ryggsäckar utanför alla affärer som säljer sånt.

Havet blir varmare för var dag, länge än.

Fikonen är nästan uppätna. Vi har pallat längs vägarna överallt där vi varit.
Vindruvorna tog också slut, våra egna, lite krusbärssura men jättegoda. Vi tävlade med getingarna vem som skullle hinna äta mest.

Granatäpplena hänger tungt på smala grenar, som julgranskulor. Snart är det dags att smaka, och snart kommer försäljaren från Astypalea med sina välrenommerade stora frukter.

Pepponi, honungsmelon har vi ätit massor av, men vattenmelon tröttnade vi snabbt på.

Men en annan känsla än heta-juli-pust-stånk har smugit sig in: solen dröjer lite bakom berget i öster, det är fuktigare på morgonen, växterna ser ut att överleva, lite nya blad och knoppar på grenarna. "Bounendes" kallas den dimma som lägger sig över augustilandskapet.

Våra besökare har varit många denna sommar. Alltid roligt att träffa sina gamla vänner! Barn och barnbarn i långa rader! Fler kommer! (Nåja, inte många egentligen, men intensiva dagar).

Det är avskeden som får mig att känna att sommaren lutar neröver.
Ti na kanoume.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.