|
|||
|
|||
Vilka bofasta fåglar kan man se på Kreta ?
Det vore roligt att sammanställa iakttagelser av bofasta fåglar på Kreta. Inser att min fågelbok (från 1985) kan vara en aning in-aktuell, nya Kreta-bor kommer till
(Är bl.a. misstänksam mot en bi-ätare , som är praktiskt taget helt grön-blå-aktig, och uppträder som om den bodde vid stranden norr om Kolymbari, i början på denna sommar. Den har inte det gula inslaget, och syntes på nära håll.) En början. En vacker dag i slutet på Augusti (med kikare) , detta år, på vägen till Omalos-platån , mitt i Vita bergen: På en sten , 50 från vägen , satt tre gamla Kungsörnar. Bussföraren stannade inte , men dom syntes tydligt med blotta ögat. Ljusa huvuden. Vid Linoselli, en källa på "kal-fjället": Hämpling (hanne och hona), Alpjärnsparv (satt nära och väntade på att få dricka vatten). Vanlig stenskvätta, Isabella-stenskvätta (står mer upprätt, ljusare). En Blåmes syntes i ett träd. En samling med Gärdsmygar drog omkring. (Gärdsmygen är uppenbarligen mörkare här än i Norden, den kommer fram på marken, ganska orädd, och hoppar och svänger sig, liten som den är med uppstående stjärt. T.ex. vid utomhus-restauranger.) Tre Gås-gamar seglade in. Vid dom lodräta klipp-branterna fanns en blandning av Alp-kråka och Alp-kaja (röd resp. gul näbb). Nu fick jag det säkert konstaterat med kikarens hjälp. Klipp-svalor. På slätten (platån) fanns i kanterna gott om Bofink (har varit den vanligaste fågeln i Sverige), och Nötskrikor. Ute i hagarna drog massvis med Steglits omkring (gul, röd, vit och svart småfågel). Härfågel. Lätt att känna igen på nära håll utan kikare, när den flaxade omkring ovanför marken i morgonens solsken. En mycket märklig fågel med en kam av fjädrar på huvudet (ser ut som tändstickor). Den sades förebåda krig, men som väl är gäller det inte i Grekland |
|
|