![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi är väl några kvar i livet som kommer ihåg hur man lekte utomhus...en viss nostalgisk känsla kom i kväll, gälla barnröster ner från vändplatsen en bit härifrån, de lekte kurragömma hela kvällen .
Det blir bröllop här i morgon, ett syskonbarn till vår hyresvärd gifter sig och eftersom vi har en liten söt kyrka på släktens tomt är det självklart att vigseln ska ske där. Massor av släkt och vänner förväntas och många har redan kommit. Fru Marias sommarstuga mittemot är full av Atengäster och fru Anna har flera barn och barnbarn hos sig, fru Stasas barn och barnbarn är här... Konstantinos, Anastasia, Georgia, Jannis, Angelos -och en hel rad som jag inte kan namnen på- lekte i timmar. Till och med grannbarnbarnet Sotiris, som egentligen är lite för stor för småbarnslekar sprang omkring och tokade sig- och jag blev lite nostalgisk, för så där såg det ut på vår gård hemma i Jämtland, hela sommaren: massor av ungar och en del ganska organiserade lekar, som kurragömma och fotboll. Jag hade flera gungor också och gården låg så lämpligt vid en korsväg. En variant av vanlig kurragömma var "engelska dunken" där man sparkade en fotboll och den som "stod" fick springa efter den och inte titta var de andra gömde sig. Sen gällde det att dunka dem man såg innan nån kickade iväg bollen igen. Gårdsplanen var ganska stor och det var bodar och buskage runt om. Antagligen skrek vi lika mycket och retades med de mindre barnen och beundrade de stora grabbarna, jo, det gjorde vi säkert. Leker barn numera? Jag har tappat perspektivet. Här leker de i alla fall vilt och högljutt och retsamt och lite busigt. Ibland skriker nån vuxen till, men för det mesta får barnen lösa sina konflikter själva. I morgon kommer de här barnen att vara rätt trötta efter så mycket spring. De kommer att ha på sig finkläder och sköta sig bra under vigselakten. De är vana sen babystadiet att vara med på gudstjänster, vigslar och dop. De har några veckor på sig innan skolorna börjar. Det är fint att de kan leka utomhus så mycket. |
|
|