|
|||
|
|||
Åter från minisemester i Kalives
Igår kom jag åter från min långhelg i Kalives. En fantastisk resa, komplett i sin korthet!
Vi lämnade Skavsta med Ryanair klockan 14.20 i fredags och var framme på vårt hotell i Kalives, Sunrise Suites, vid åttatiden. Hotellet var fantastiskt - välskött och fräscht med utmärkt läge och trevligt litet poolområde, med lagom gångavstånd till strand och stad och en vidunderlig utsikt över hela Soudabukten och Akrotirihalvön på andra sidan. Personalen var familjära, hjälpsamma och välkomnande. Under tre hela dagar åt vi kanonmat vart vi gick, fick idel leenden av människor vi mötte och hade (nästan) bara sol - förutom sista kvällens åskoväder, när vi satt under tak på restaurang Mistrali vid stranden och drack rödvin. Inte dumt det heller! När vi bokade sökte jag, förutom en boende med havsutsikt, en by med själ och hjärta, med naturen med dess ljud och dofter näravarande och med ett lagom lugnt tempo. Kalives passade utmärkt! Det är verkligen en by som, trots sitt läge nära flygplats och hav, är förunderligt icke-tillrättalagd - stundtals nästan ruffig, med många förfallna hus och soptunnor istället för välpolerad strandpromenad. En kväll åkte vi till Almyrida som var mycket mera tillrättalagt och turistiskt - men mycket mysigt ändå. Taxin hämtade oss på hotellet klockan 10.00 igår och vi var hemma igen till middag. Människorna vi träffade på vår resa förundrades över att vi åkte så långt för så få dagar men det fungerade verkligen utmärkt och det får nog bli en repris någon gång. |
|
|