Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-10-02, 18:46
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra 2011, oktober

Eftersom jag har fått förfråganom hur det gått för våra hundar, skall jag börja med det. När vi kom hit den 20 augusti, berättade kiria Nifiko att tiken, den äldsta hunden, hade dött strax efter vi åkt i juni. Vår favorithund Buster hade en av hennes söner tagit som vakthund till sina växthus och den yngste halvåringen, Hampuss, skulle finnas i närheten. Han kände genast igen min visselsignal och var lycklig att få träffa oss. 4 dagar senare fanns han inte längre under sitt olivträd. Endast halsbandet var kvar. Kirio Manolis berättade att ägaren till hotellet i närheten framfört önskemål från några tyska turister, om att ta hunden till veterinär och sedan till Tyskland. Eventuellt har han emigrerat, mot sin vilja. Ett annat alternativ är, att jagande greker lagt beslag på honom, för att använda honom vid harjakt. Nu behöver vi inte spara mat och ta med på morgonpromenaderna. Men vi får inga kärleksbetygelser från djur längre. Våra vanor ändras, som det sker i livet ibland. Vi får glädjas över de minnen vi har av alla vänner.

Endera är strejkkassorna välfyllda eller också har de med anställning råd att strejka och tror att strejker kommer att lösa de ekonomiska problemen. Sker det tillräckligt länge upptäcker de kanske nästa år, att många presumtiva greklandsturister hjälper dem genom att strejka från sina greklandssemestrar. Ty månaden har varit strejkernas månad. En har varit positiv och ändamålsenlig. Den 3 oktober strejkade skoleleverna i Ierapetra, eftersom de inte hade fått läroböcker till skolstarten, utan fått nöja sig med stenciler. I Sverige skulle eleverna aldrig strejka för uteblivna böcker. De skulle möjligen klaga över, att det var så besvärligt att hålla reda på alla stenciler! De andra strejkerna har varit beklämmande att se på TV. Vi förstår inte grekerna, trots att vi gör vårt bästa för att sätta oss in i grundproblemen. Individerna får vår sympati, massupploppen får det inte. Det har varit sopstrejk (med berg av sopor i Aten), flygledarstrejk, sjömansstrejk, transportstrejk, 10-dagars stopp för bensinleveranser och generalstrejk den 19-20 oktober. Jan‑Henrik Swahn(författare) skriver: ”Grekland är djupt splittrat mellan höger och vänster alltsedan inbördeskriget 46-49. Bitterheten är stor, sedan människor dödades, förvisades och sattes i läger, då grek stod mot grek. Under militärjuntan 67-74 öppnades såren igen. Det var ofta samma människor som sattes i fängelse och torterades. Såret är fortfarande öppet. Därför kan grekerna inte samarbeta. Grekland är som ett skepp som håller på att sjunka, för att någon borrat ett hål. I stället för att laga hålet grälar man om vem som borrat det.” Neo Demokratia vill låta skeppet sjunka. De säger nej till lånenedskrivningen och hoppas på nyval och maktövertagande. På Kreta finns 600.000 gästarbetare enligt uppgift. Inte undra på att det är konkurrens om jobben. Det är naturligtvis billigare att betala en utlänning än en landsman och lättsammare än att göra jobbet själv.

Vi åkte in till Heraklion, för att möta goda vänner vid flygplatsen. Slående var att så många ryska turister fanns i staden. Tavernor och affärer hade reklamtexter på ryska. I väntan på flygplatsen var det en äldre (som vi) man, som gick runt och tittade extra på oss. Så småningom kom han fram till oss, pekade på Ylvas t-shirt och sade: ”Så här heter jag också. Jag är släkt med båten.” Ylva hade Thomées t-shirt på sig med den runt Storsjön välkända ångaren avbildad. Trots att han var göteborgare var han med i ”Thomées vänner”. Världen är liten! Han bor periodvis på Kreta.

Nu förstår jag varför det går så bra för svenska banker i förhållande till de grekiska. 150 kr per räkning som betalas i banken fyller valvet snabbt. Här står man i kö, för att betala räkningarna på bankerna, utan kostnad. Kvarskatten ska in före den 9:e november. Min tandläkare här, Georgos, tar inte heller betalt. Jag hade besvärligt med en tand som reagerade för kyla och värme. ”Kom i morgon bitti kl. 9”, sa han. Efter någon form av kemisk (farmaceutisk) lagning sa han ”Ring mig om 3 dagar och berätta om tanden känns bra, eller om den smärtar. Smärtar den, får jag döda nerven”. När jag ringde och berättade att det kändes bra och att jag kommer in och betalar, blev svaret: ”Det kostar inget, Du får betala nästa gång.”

I år blir det ingen vitlöksodling tillsammans med kirio Manolis. Han är nu 83 år och orkar inte gå 1½ km till odlingsområdet för att vattna och gödsla löken. Dessutom har utsädet eller jorden fått så dålig kvalitet att löken växt dåligt. Nu har han ont i benen också, men har svårt att vara still. Han vill arbeta och gärna komma ut och prata med folk. Vi har plockat oliver för inläggning både till honom och åt oss själva. Det är ett bra alternativ för utebliven lingonplockning.

Ylva och jag har en ny aktivitet nu. Vi har börjat gå på ett av Ierapetras gym två gånger i veckan.Det har resulterat i att vi mår ännu bättre och känner oss starkare och yngre än förut. För att inte nämna musklerna på överarmarna, de som inte fanns förut! Jag vill inte yvas, men jag kan berätta att jag har gjort drömmilen 1609 meter under 4 minuter! Men det är gjort på en löpmaskin, där man tar hjälp avarmarna. När Ylva hade sin förkylning, kom ett flertal unga ”godingar” och beundrade min framfart. Jag frågade dem vart de skulle, när de satt på sina motionscyklar, men de fattade ingenting. ” Framåt”, blev så småningom svaret. Då blev jag tyst och satte mitt rekord, medan de långsamt, långsamt trampade vidare babblande i munnen på varandra. Nu har jag fått nya bekanta på gymmet, som hejar på mig och vinkar när jag går! Jag föreslog en av ägarna, att vi kunde byta jobb. Han kunde ta mitt jobb som pensionär, medan jag skötte gymmet med alla flickor. Han svarade ”Nu på förmiddagen med bara 4 st. tjejer skulle jobbet vara lätt för Dig, men på eftermiddagen med 20 tjejer sliter jag mitt hår, som Du ser. (Han har förlorat det mesta). Det skulle Du också göra”! Det finns också unga killar, som lyfter vikter och hela tiden tittar sig i de talrika speglarna, är bäst att tillägga.

Månadens ordspråk är: ”De gamla lär när det är för sent och de unga lär inte av de gamla”.

Hösten och regnet kom den 9 oktober. Det föll 38 mm under 2 dygn. Sedan har det regnat ytterligen 32 mm. Det är fortfarande dagstemperaturer över +20, men på natten kryper temperaturen ner mot +15. Det blir en bra vinter för oliver och olivolja.

Lev väl! / Jannis

Senast redigerad av Ylva A den 2013-10-02 klockan 18:56.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.