|
||||
|
||||
En ny upplevelse på Kreta
Gårdagen bjöd på fint badväder så vi stannande och badade på Nea Chora.
Snorkel och simfötter alltid med, harpunen fick stanna hemma. Under åren på Kreta har jag mött många stora fiskar men gårdagen tar nog priset. Jag simmade ut och kollade mest efter bläckfisk, när jag på avstånd ser något stort som sakta rör sig i vattnet en bra bit framför mig. Försiktigt närmar jag mig och där nere vid botten betar en fullvuxen drygt metern lång caretta caretta. Den kollar lite i början men verkar helt oberörd av min närvaro. Jag simmar så nära att jag kan klappa den stora skölden. Det känns nästan som om den tyckte det var kul med lite sällskap. Vi simmar tillsammans ca 20 minuter före vi tar adjö av varandra och jag återvänder till stranden för att berätta för hustrun om denna häftiga upplevelse. Jag hittade ett klipp på You Tube som nästan precis beskriver min upplevelse. Skillnaden är att jag var ensam och snorklade inte scubadök som de gör på klippet. Nästa investering blir en kamera jag kan ta med ut på snorkelturerna. Kreta är fantastiskt! Kolla in följande: http://www.youtube.com/watch?v=gqP9MxtlCVk lars Kriti stin kardia mou |
|
|