|
||||
|
||||
Bara vanligt vatten. Men mycket!
Det har sagts förr. Regnvädren här i Grekland liknar inte de nordiska. Har du varit här höst och vinter vet du vad jag pratar om.
I folkskolan lärde vi oss av en väldigt trevlig och kunnig lärare, Karl Olsson hette han, om olika klimatområden. Det föreföll oss så exotiskt att Grekland och hela medelhavsområdet hade SUBTROPISKT klimat, vi vände orden och tuggade på dem, med varma somrar och regniga vintrar. Han hade rätt... Inte de vandrande lågtrycken som vi kände till, inte duggregn eller snöblandat regn eller dis och dimma och underkylt regn, inte sommarens åskskurar , nej, vinterregn. Inte för att jag fattar var vintern är detta år, det är varmt. Förra veckan drabbades Dodekanesa av otroliga åskväder. Tre personer drunknade på Rodos då deras bilar drogs med i häftiga lerströmmar. Idag har vi åter upplevt ett enormt regn, och vår bagare kom just, försenad, med berättelser om översvämning i stan och att hela havsviken är brun av jord som spolats ner. Här på vår backsluttning klarar vi oss från översvämning. När regnet tar slut torkar vägarna upp momentant. Bergen bokstavligen suger åt sig varje regndroppe. Det är redan ett grönt skimmer över de nyss avbrända och sotiga backarna häromkring. Jag stod och såg på regnet i olika riktningar, från olika fönster, och det var värsta naturprogrammet...lodräta ridåer av vatten ena stunden, horisontella sjok tidvis, åskdunder oavbrutet, nästan mörkt. - Så! Slut! Tupparna började gala, katterna kom fram ur sina gömslen, himlen blev ljusgrå, ljust blå, de vattentäta fåren med sina nästan nyfödda lamm spred sig åter över sluttningen, vattnet som stod en hadsbredd högt i vår trädgård sjönk undan... Vattnet är så otroligt välkommet även om det åstadkommer en del skador . Ändå tycker jag om att vi sällan har en dag helt utan sol. |
|
|