|
||||
|
||||
Vrouves
Vrouves är en av de många gröna växter som man gillar att koka och äta här i Grekland. I går kom min man hem med en stor kasse full, som han fått av en kvinna vars symaskin han fixat.
Först tyckte jag att det var oerhört mycket, men jag vet ju att det blir avsevärt mycket mindre efter tillagningen. Det är ju mest vatten i grönskan. Eftersom de var tagna direkt från trädgården fick jag förstås skölja och skära bort jordiga delar. Ingen snigel hade kommit med. Jag provsmakade en del bitar från roten, det smakade som en mix av pepparrot och roka (rucola), gott att tugga på. Under tiden jag rensade kokade vatten och salt upp i en stor kastrull. Ner med de väl sköljda växterna och en halvtimmas kokning, ungefär- och nu ska vi pressa citron och strila över + olivolja och mer salt för den som så vill. Lite friterad potatis och kanske en ostbit till. Gott! Chorta, horta, är som ni vet,( förstås, alla greklandsälskare som läser det här,) mycket populärt och ingår i basmaten hos familjerna här. Jag önskar att jag visste bättre vad man kan plocka själv, eller odla under nät så att inte katterna förlägger sitt dass dit. Det enklaste är ju att köpa av de otaliga fruktförsäljarna här på ön. I Sverige blev makens Jaja alldeles till sig när hon såg maskrosorna komma upp på våren, Jag har ett foto där hon och vår flicka, tre år då, plockar maskrosblad på en äng i Västerås. Två konsumkassar fulla, minns jag, och grannfruarna tyckte att gumman var bra konstig. Nu ska jag äta vrouves! |
|
|