Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2014-04-21, 12:30
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 338
Standard Tiloshälsning ...

Den 14:e april anländer vi till ön Tilos som ser ut att nyss ha vaknat ur sin vintersömn. I ett behagligt tempo håller nu ägarna på att iordningställa sina tavernor. Det snickras, muras och målas. Bord, stolar, tvättas, trädgårdar ansas och blommor vattnas.
Vädret är skiftande: sol, blåst - en natt regn med åska men behaglig temperatur för oss frusna nordbor.

Eftersom vi är en av de första gästerna ligger stranden öde, förutom de fyra solstolar som en vänlig tavernaägare snällt ställt fram. Två av oss har badat, två doppat tårna – trots att badtermometern visar nitton grader. Men många greker har fortfarande vinterjackan på. Och såg igår en kvinna vars lilla hund fortfarande bar tröja.

Oásis, Kritikos och Kiriakós är de enda som öppnat för säsongen. Kommande vecka öppnar Nautilos och Armenon. Andra tavernor öppnar inte förrän i maj. Och banken - trots att man igår putsade uttagsautomaten – öppnar inte förrän den femtonde maj.

Det har nu gått några dagar sedan jag började skriva, och plötsligt är det påskafton! Om jag tidigare i veckan gått omkring i t-skirt/kortbyxor, har jag idag iklätt mig långbyxor, tjock tröja, strumpor och skor. Det härär en sådan dag att man kan behöva något även innanför västen.

Hälsningar! sjöborren: som även kan meddela ElisabetK, att glasskiosken öppnat. Högar med fluffig, italiensk glass ligger och väntar …

Eftersom det nu gått några dagar kan jag meddela att även Ármenon öppnat. Så jag ser fram emot att få njuta av favoriträtten stamna.

Och nu har det plötsligt blivit påskdagen!
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT