|
||||
|
||||
Dags att återvända till Lesvos!
Jag startar på söndag (27/4). I år går resan dag 1 från Bunkeflostrand över Rödby och Puttgarden till Stuttgart. Dag 2 vilodag. Dag 3 från Stuttgart över Österrike till Fiesso, en stad ca 30 km väster om Venedig. Dag 4 Fiesso till färjan i Venedig, som tar mig till Igoumenitsa i norra Grekland. Dag 5 Igoumenitsa till Thessaloniki och dag 6 från Thessaloniki över Kavala och färjan till Mytelini och Lesvos. Allt som allt ca 2 000 km.
Lång resa? Jo, men på 6 dagar är det helt ok tycker jag. Tråkigast är nog vägen genom Tyskland. Närmsta vägen från Brofästet (där jag bor) till Venedig går över Gedser Rostock förbi Berlin och München Innsbruck och Europabron. Jag har kört den så många gånger att jag i höstas på hemvägen valde att resa över Stuttgart istället. Höjdpunkten i Stuttgart är Mercedes Benz museet. Hoppas få njuta min vilodag i ett vårlikt Stuttgart så jag har något att jämföra med den gråmulna regndagen i slutet på oktober förra året. På sträckan Stuttgart Bolzano väljer en omväg över alperna. Färjan från Venedig tar 26 timmar till Igoumenitsa (ett extra plus är att färjan seglar förbi alla sevärdheterna i Venedig på väg ut) och mellan Kavala och Mytelini tar det knappt 12 timmar. |
|
|