|
|||
|
|||
IS ORIA MOU
Jag köpte nu i julas i Aten den underbara CD:n och DVD:n Mediterranian från The Hellenic festival på Herodes Atticus inspelad förra sommaren. En magnifik samling med bla Giorgios Dalaras, Eddy Napoli,Dulce Pontes m fl. Musik från länderna runt Medelhavet . En av sångerna som Dalaras sjunger IS ORIA MOU och som jag hört massor av gånger förr fick jag nu texten till och min fråga är nu: VILKET SPRÅK/DIALEKT SJUNGER HAN PÅ??? Det låter som grekiska i början och jag har aldrig reagerat förr att det INTE var grekiska men texten ser ut så här och nu är jag nyfiken på vilken dialekt/språk han sjunger(är det den fonetiska texten som är återgiven??? ) Fast de andra texterna är på grekiska ,italienska och portugisiska....
Jag orkar bara skriva av de första 10-12 raderna... E mmu sirni e kardia na su milisou fse ci-ppu ´vo krattenno ´stifzixi Ma su kanoscio fissa ´nes ta-ammoaddia-mmu ce olo to pansieri-mmu tori Eleune t ´ammaddia -mmu ka se recina sto petto-mmu grammeni ´se vastó ce passio nifta to mussai-ssu t´orio ess ´ipuno. jelonta.to toró + 2 verser till.... Vet någon vad det är för språk?? Lissi - som VARMT rekommenderardenna CD o DVD.... |
|
|