Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2014-09-24, 20:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Amfipolis

Det är ett namn som kommer att höras framöver ! Det är orten tio mil öster om Thessaloniki där man håller på med utgrävningar av gravar i en kulle som heter Kasta. Man har vetat länge att det finns fynd där men inte förrän nu har det arkeologiska arbetet blivit känt för allmänheten.

Jag försöker att följa de nästan dagliga rapporterna om vad man avslöjar, och det är otroligt fina statyer som jag hoppas man kan se även i nordiska media. Det kommer att bli ett framtida utflyktsmål för alla som vistas i norra Grekland, men än så länge kan man inte komma i närheten, hård bevakning gäller! Ingen vet säkert vem som fått en sån imponerande grav och det spekuleras vilt.

Idag läste jag att all sand som fyller kamrarna och som nu mödosamt tas ut och sållas, inte har kommit dit med vinden utan fylldes på som skydd mot plundrare. Hoppas att man får läsa hela historien snart!

När vi åkte till Kavalla för många år sen såg vi en stor lejonstaty vid vägen. Den har samband med den här tidsepoken och jag vet tyvärr alldeles för lite för att kunna berätta mer.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:06.