Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2014-10-27, 17:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Dom kommer och dom far...

...turisterna, sommarvännerna, barna, segelbåtarna, skolungdomarna...

Vi har nu haft några kraftiga regn, dock ojämnt fördelade, översvämningar på somliga ställen, några droppar på andra. Man får nog godta att hösten är här på allvar. Men det går inte på något vis att jämföra våra sydgrekiska höstar med norra Europas.

Rutinerna liknar förstås de nordliga. Skolbarnen har växt så förskräckligt sen i våras, inga skor passar längre...trädgården bör städas lite, klockorna ska ställas tillbaka, de bortresande stadsborna stänger fönsterluckor och grindar...

Mycket folk på vår ö denna sommar. Nog för att näringsidkarna klagar ändå, något annat är otänkbart. Jag tror att det är en sån där för-säkerhets-skull-klagan, i stil med ta i trä.

Hos oss har det varit ganska många som hälsat på, barn och syskonbarn, vänner, nära och avlägsna bekanta. Roligt och uppryckande, man kommer ut lite för att se sin ö, man äter på lokal, man får prata svenska.

Nu är sonen här med en vän, och de har haft lite krångel med bilen, kanske de kommer iväg i morgon. Eller i övermorgon. Eller senare...eftersom han är sin egen arbetsgivare och kombinerar resan med besök hos leverantörer har han inga exakta tider att passa.

Hösten kan vara oerhört fin här, så jag har inget emot den. Enstaka dagar med busväder som sällan håller i sig länge, dramatiska stormar och åskväder ena stunden, klar sol nästa.

Få se, skor behöver jag, hur nu de bortskämda KajsaAnkafötterna ska gå att klämma in i riktiga skor efter sommarens sandaler... paraplyer behövs, de har en tendens att följa med mina gäster.... rejälare kartonger till att ordna bättre gömslen åt katterna....moppen behöver ny karborator, vad det nu är på svenska.

Bäst att skriva en lista med prioriterade saker överst. I min ålder räcker det med en viktig sak per dag, pensionärer har den förmånen...
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.