Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2014-10-28, 19:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: Ochi-dagen idag

Jag trodde jag hade skrivit om Oxi-dagen förut i mina månadsbrev, men jag hittade inga sammanhängande kommentarer i dem.
Oxidagen är den andra nationaldagen under året. Affärerna är stängda, endast turistshopparna är öppna. Grekerna klär upp sig och går i god tid till gatan, där "parellasin" ska passera. Under gårdagens lediga måndag, tränade skolklasser och andra grupper på att marschera i takt. I dag visar man upp resultatet. Med musikkår i spetsen går utvalda årsklasser klädda i lika kläder så taktfast de kan, ibland med en entusiastisk lärare visslande i visselpipa i spetsen. I Ierapetra är det också Röda Kors-medlemmar, sjuksköterskor, ambulanspersonal, poliser, scouter, danselever och hästskola som "travar". Åskådarna klappar händerna! Det är god stämning!
I storstäderna får också militären visa upp sig, för att skrämma turkarna. I Aten håller presidenten tal! Demonstrationer och bråk är det också.
Här på Kreta går familjerna till ett kafé, gärna nära havet och njuter av sol och ledighet.
I pressen talar man om att säga "oxi" till korruption i stället för Merkel, Troikan och Mussolini .
/ Jannis
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:50.