Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-01-21, 18:41
Nerano Nerano är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2015
Standard Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Hej!

Hoppas jag kan få lite tips av någon som har bra kännedom om Kreta och andra öar som går att nå från Kreta med färjeförbindelse. Vi är en familj med två barn (9 och 11) som aldrig tidigare varit på Kreta, vi har besökt Grekland två gånger tidigare och då åkt till Sporaderna (Skopelos samt Alonissos) bägge gånger som vi blev väldigt förtjusta i.

Vi har nu bokat flygstol till Kreta (flyger till/från Heraklion) och kommer stanna två veckor i början på juli. Jag har läst en del på forumet och diverse sidor på nätet och förstår att man lätt kan spendera två veckor på Kreta utan att se allt, men vi har ställt in oss på att besöka fler öar och då tänkte jag framförallt på Karpathos som jag har hört mycket gott om.

Jag har inte påbörjat någon detaljplanering men har tänkt att vi börjar med några dagar på Kreta för att sedan åka till Karpathos 5-7 dagar och sedan åka tillbaka till Kreta, det beror lite på förbindelserna med båt o.s.v.

Jag vore tacksam om någon kan ge mig lite tips ang. följande (gärna för både Kreta och Karpathos):

Boende:

Inga stora hotellkomplex utan prisvärda familjära boenden, gärna i någon mysig by med närhet till taverna? Helt OK om det ligger uppe i bergen men gärna rimligt avstånd till fin strand. Det vi helst vill slippa är: turister en masse, stora hotell, överförfriskade chartergäng o.s.v. Ett plus om det finns möjlighet att laga enklare måltider själv.

Jag har tittat lite på boende i Zaros och det ser väldigt fint ut men jag har svårt att blida mig en uppfattning om byn i övrigt.

Är det rimligt att tro att man kan lösa boende på plats (förutom de första 2-3 nätterna) i början på juli eller är det så pass mycket turister då att vi blir väldigt begränsade?

Bil:

Vi har tänkt att hyra bil under vår vistelse men nu undrar jag om det är smartast att hyra en bil på Kreta och sedan ta den på färjan till Karpathos (om vi nu åker dit) eller är det bättre att hyra bil på respektive ö?

Tack på förhand!

/Nerano
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:03.