|
||||
|
||||
Sv: Ska vissa länder bojkottas?
Citat:
Indien är en demokrati, sju snäpp efter Grekland på demokratiindex. Och regeringen sanktionerar inte våldtäkter, tvärtom, gärningsmännen på bussen är ju dömda till döden (vilket jag egentligen har mer problem med än kriminalitet, statligt arrangerade mord är ju fruktansvärt). En förändring verkar vara på gång i Indien. Efter de senaste årens uppmärksammade våldtäkter verkar många ha fått nog, det har ju varit våldsamma protester bland kvinnor och män efter det fasansfulla som hänt. Jag undrar om det beror på den växande medelklassen, fler och fler utbildar sig, värderingar ändras. Men värderingsskiftet kan inte gå fort i ett land med Indiens historia, med klasskillnader som är gigantiska även om kastsystemet officiellt är skrotat. I Indien bor några av världens fattigaste människor men också några av världens rikaste. Eftersom jag varit i Indien blev jag enormt provocerad av att hitta indier på listan över världens rikaste människor. Jag längtar efter att hälsan ska tillåta att jag kan åka till Indien igen, det är ett land som är nyttigt att uppleva, det gör saker med en. Jag har nåt slags dröm om att volontärarbeta där, inte för att förändra världen utan för att komma närmare människorna. Isåfall kommer jag nog att väga in min personliga säkerhet, det är lätt att bli rädd när man läser om våldtäkterna. Men jag skulle inte låta bli att åka i protest mot våldshandlingarna, staten sanktionerar dem ju inte, tvärtom. |
|
|