|
|||
|
|||
Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)
Hej!
Återigen två vilsna själar som behöver hjälp att hitta rätt bland Greklands öar. Jag har läst på en hel del här på Kalimera och googlat etc. Men det är ändå så svårt att välja och veta vad som passar just oss! Just nu innehåller vår lista 20 intressanta öar... Ehem... Alla låter ju helt fantastiska! Men vi måste välja och vi skulle bli så tacksam om ni Greklands-beresta ville hjälpa oss!! Vi är ett par på 26/29 år. Vi ska vara borta en vecka i mitten av augusti (förhoppningsvis, om pojkvännen lyckas få ledigt) och söker en lugn ö där vi kan koppla av och ägna oss åt varandra i vackra miljöer. Vi söker en ö som känns genuin, grekisk och oexploaterad. Detta är vårt viktigaste kriterium! Och eftersom vi åker under högsäsong behöver vi nog lite vägledning på den punkten... Utöver det finns det så klart flera andra kriterier som vi eftertraktar. Jag ska försöka lista dem här, förstår om det blir svårt att uppfylla allt, men hoppas vi kan komma så nära som möjligt. - Eftersom vi bara har en vecka vill vi undvika en ö som är alltför krånglig/tidskrävande att ta sig till! Dock söker vi ju det mer oexploaterade och förstår om det kan kräva en båtresa efter flyget... Så en mindre sådan är helt okej så klart! - Vår reskassa är liten, så vi kommer inte hyra någon bil för att ta oss runt. Cykel hyr vi gärna eller moped nån dag om det inte är för dyrt. Men kort sagt, det bör vara en ö där vi inte är beroende av dessa saker! - Vi vill sola och bada vid fina stränder, klart man vill uppleva det grekiska turkosblåa magiska vattnet! Men det måste inte vara en karibisk playa, andra saker är viktigare... Som till exempel att det inte ska vara massa solstolar och barer och försäljare som går och ropar på stranden. Skönhet, lugn och ro utan trängsel söker vi, gärna med nån taverna där vi kan äta lunch. Sand/klippor/sten spelar ingen roll. - Vi vill gärna bo i eller i närheten av nån mysig lagom stor pittoresk by med slingrande gränder och lite olika restauranger/tavernor att välja mellan. Vi söker lugn så vi vill inte ha pulserande nattliv (absolut inte). Men inte heller helt dött. En känsla av att det finns liv i byn om ni förstår! Ett grekiskt liv. - Vi vill ha vacker och spännande natur och vi vill gärna vandra! Vi är rätt äventyrliga av oss och jag har en del resvana. Att utmana mig och hitta undangömda pärlor fjärran från turistmassorna har alltid varit det som gett mig mest på mina resor. - Vi uppskattar god mat och jag är vegetarian men äter fisk, så det bör finnas ett utbud av det. Behöver jag säga att det inte ska vara menyer på svenska med samma mat överallt? Nej, vi vill äta av det grekiska köket. - Vi vill INTE bo på något stort hotellkomplex med pool (inte ens bredvid ett sådant), utan nåt mindre hotell med charm. Balkong är ett plus. Nu kommer jag inte på nåt mer! Finns det en ö som passar oss för en vecka? Kan vara bra att veta att jag tidigare varit på Kreta och Rhodos med familjen i tonåren, och dessa är alldeles för turistiga. Parga var jag i tillsammans med pojkvännen för några år sedan. Vi tog en ospecifierad sista minuten och hamnade faktiskt på ett charmigt hotell utanför staden. Parga var bättre än Kreta och Rhodos men fortfarande för turistigt... Innan ni börjar tänka på massa bra tips bör jag också säga att vi redan kollat upp vilka flygplaster vi har möjlighet att flyga till (med vår kalender och reskassa). Så det måste bli nån ö som vi kan ta oss till från någon av dessa flygplatser: Mykonos Zakynthos Chania (Kreta) Rhodos Kefalonia Kos Samos Preveza (Aten) Har kollat på Amorgos och blivit väldigt intresserad av den ön. Den låter som om den stämmer in bra. Men hur turistig är den under den vecka vi åker? Och jag är osäker på hur smidigt det är att ta sig dit? Tänker från Mykonos i så fall. Ursäkta det långa inlägget. Oops... Typiskt mig. Men hoppas verkligen det kan hjälpa er att hjälpa oss hitta rätt ö! Supertacksam för svar! Ha det gott! |
|
|