|
||||
|
||||
Högsommartankar.
Det fins veckor då inget intressant står att läsa på min väggalmanacka, det står kanske "tandl 2/8 11.30" eller "ring Rodos 18/8", och dagarna rullar på utan att det sätter några spår.
De veckor vi genomlevt nyligen har då inte varit händelselösa, tvärtom har det varit rena snurren ibland. Värmebölja. Storm. Båflyktingar. Lokalpolitik. Besök av vän från Slovenien. Besök av dottern med familj. Middag hos vännerna. Middag hos oss. Middag på restaurang. Nya bekantskaper. Nygamla bekantskaper. Bankkrångel. Storpolitik. Musik på torget. Ouzo med meze på gamla vanliga stället. Mer storpolitik. Fler vänner på besök. Veterinären. Värmebölja...det kan ju räcka, och inte ett enda besök hos apotek eller vårdcentral... Så där är det nog hos de flesta bofasta här på ön nu; Vänner på besök, nordiska turister från alla håll, kalymniska återvändare, bilar med utländska registreringsskyltar, hantverkare i hus som varit igenspikade sen flera år...full fart i hamnen och på kafeteriorna där, taxibilar i kolonn på väg till Agios Savvas, ja, det är högsäsong på alla vis. Snart, efter 15/8 "tis panagias" blir det ett annat tempo. De vanliga turisterna åker iväg, klättrarna kommer tillbaka. Redan kan jag känna sensommarvemodet; när inte vinrankorna växer ut längre men vindruvorna mognar, fikonen likaså, skolväskor hänger utanför alla bokhandlar och leksaksaffärer, när man tar med en kofta på sin kvällstur... Men i morgon ska vi på bröllop och dagen därpå säljer jag biljetter till konserten i Chorio och så fyller Jakob år, och så kommer Voula från Aten och så ska maken till Rodos och jag till tandläkaren och storpolitiken fortsätter och lokalpolitiken likaså. Jaja, det rullar vidare. |
|
|