Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-08-25, 22:15
Ankan Ankan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Vi cyklade till Grekland...

Som de flesta andra brukar vi ta flyget till Grekland men detta år valde vi en lite annorlunda väg ner. Jag och min 16 åriga dotter valde cykeln... Målet var Kythira och vi beräknade att det skulle ta ca fyra veckor. Vi hade inte bokat någonting och vi gjorde upp dagsetappen vid frukostbordet varje morgon. Sen ändrades den under dagens gång...
15 juni hoppade vi på våra cyklar och trampade från Södermalm till Nynäshamn, en sträcka på ca sex mil. Därifrån tog vi färjan till Gdansk och började vår färd genom Polen.

Den polska naturen överraskade mig med sin skönhet och i Chojnice överraskade en gatuskylt mig rejält.

Fortsatte ner genom Polen och så småningom över bergen och in i Tjeckien. I Polen hade vi haft mycket regn och ganska kallt men nu började det bli varmt.
Även Tjeckien överraskade på många sätt. Eller vad sägs om en mycket god öl för åtta (8) kronor!
Tillslut hamnade vi i den trevliga staden Brno där vi blev kvar i hela fyra dagar! Mest beroende på att vi väntade på en buss som skulle ta oss över Alperna, vi hade bestämt oss för att fuska lite...
Så, med hjälp av buss, kom vi till Venedig och även där kan man få sig en överraskning.

Efter några dagars turistande i Venedig hoppade vi på färjan och 32 timmar senare, den 5 juli, rullade vi av i Patras. Vi hade äntligen grekisk mark under våra fötter(eller hjul...)
Vi cyklade längs kusten så långt det var möjligt.

Nu hade vi värmen att kämpa mot! Vi försökte komma iväg så tidigt som möjligt, ligga still under de varmaste timmarna och sedan cykla på kvällen igen.
Då vi skulle över bergspassen mot Kalamata startade vi klockan 19 och då var det fortfarande 33 grader varmt. Det var riktigt kämpigt de första två timmarna då det oavbrutet gick uppåt men sen gick solen ner och det började även luta nedåt så vi bestämde oss för att köra på. Kl 1 på natten rullade vi in i Kalamata, trötta men vansinnigt lyckliga. Vi var nästan i mål!

Dagen efter cyklade vi till Mikri Mantineia där vi tillbringade två nätter i väntan på färjan från Kalamata till Kythira.
Den 12 juli klev vi iland på Kythira. Vi var hemma!

Stolt mor och dotter som just visat att vi kan!!!

Anki
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.