Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-09-28, 18:03
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Grekland vs Italien

Jag har tillbringat många semestrar i Grekland, men bara tre i Italien. Senast i förra veckan då vi tog en minisemester i Pisa-trakten.

De gånger jag har varit i Italien (Ligurien, Toscana och Friulien) har jag reagerat på ett par saker jag saknat jämfört med Grekland:

* Det spelas nästan ingen musik. Och gör det det, tex på en liten pizzeria, så är det internationell. Aldrig inhemsk.

* Det finns så många mysiga och vackra små byar och samhällen. De har alla en stor pampig kyrka, men sällan något café, någon bar eller restaurang. I byn där vi bodde förra veckan fanns hotellrestaurangen och en liten pizzeria, som drevs av en kinesisk familj(!). Det var goda pizzor men nästan inga lokala gäster. Byn (som ändå inte var helt liten) kändes tom. Det var inte ofta man såg någon som var ute och rörde sig på gatorna.

* Undantaget Nordöstra Italien (Friulien), så är maten så enformig. Den är fantastisk god, men det finns ju nästan bara pizza och pasta att välja på restauranger.

Ni som också rest i båda länderna, håller ni med?

Min fundering är... Jag vet ju att italiernarna är ett mat-älskande folk. Och precis som grekerna så älskar de att samlas i sällskap kring matbordet och äta länge. Men är det så att i Italien så gör man storkok hemma, och bjuder hem familj, vänner och grannar. Medans man i Grekland träffas på byns taverna?

Jag tycker så mycket om Italien, det är vackert, det är god mat, fantastiska viner, vänliga och varma människor, men mina punkter ovan gör att jag hela tiden jämför och saknar Grekland när jag är där...
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.