|
||||
|
||||
Kallblåst? Hade glömt sånt...
Vi har haft en alldeles enormt fin höst hittills. Läs: kortärmat, inga mattor, svår överhettning när man tagit på sig jacka...
I morse möttes jag dock av en frisk och i mitt tycke kylig vind som svepte ner i vår kanjon från norr. Lite längre opp hade den samma friska tag från nordväst, nordöst och till och med söder ifrån. Det är geografin här som ställer till det: tre bergskedjor delar ön från nordväst till sydost, så vinden klarar inte att bestämma sig. Nere i stan var det alldeles lugnt och varmt , så jackan fick åka in i skuffen ihop med hjälmen. Full fart i stan som ofta på måndagförmiddagar. Vi har lärt oss att stå i kö vid bankärenden. Vi vet vilka dar det är pension och vilka dar fastighetsskatten ska betalas in, för att inte tala om fackförenings-och-sjukkassesistadatum, elräkningssistadatum, jodå, vi vet, men det hjälper inte, vi står där allra sista dan i alla fall. Försök inte lära oss något. Snart ska bilskatten betalas . I vanlig ordning har det skett ändringar, men numera kan man klicka fram papperet själv, på datorn, och sen stå i kö och betala, sista dan förstås, alla tre miljonerna som har bil, eller hur det är. Grekland har sannerligen dykt med huvudet före in i datortiden. Tänk, nu ska vi börja betala med plastkortet också. Inte populärt! Man vill SE och KÄNNA sina stackars euro. Dessutom kommer skattemyndigheterna att kunna kolla transaktionerna. Oj, det blir inte roligt. Fast fråga mig, när jag är på humör, varför varenda minimarket och kafeneion ska ge kvitto, när inte tandläkaren gör det, eller andra läkare heller...inte bilreparatören eller andra hantverkare. Hundra båtflyktingar kom i går kväll. Jag mötte jättetrevliga Saskia i täten för en grupp människor som skulle till fotografen för sina papper. Alla hälsade glatt Kalimera! när de såg mig (syns det att jag skriver här?). Jag stod på den upphöjda trottoaren ihop med vännen S. som övervakade jobbet att bryta upp asfalt och sten i gränden, där ska bli fin stenläggning. Jag undrade hur man klarade detta utan att förstöra vattenledningar och sånt, och S. svarade glatt att det kunde man inte... Det var lite kul att se morgontrafikanternas reaktion, de som körde huvudgatan upp. ALLA hajade till och bromsade och tittade in i gränden, log och nickade till S. som för att säga "va bra, ska det äntligen bli fint här nu"... Har du varit till Kalymnos vet du ju hur gatorna ser ut här, självklart vill man ha bättre beläggning. Vilket århundrade som helst blir det väl ny asfalt på hela vägnätet. Lite allvar också: vi vill INTE, absolut INTE ha "Hot Spot" här. Nog sagt om det. Nu ska jag till veckoträffen med supportgruppen, det blir trevligt. Såna positiva människor som där är hittar man sällan. Tack för ekonomiskt stöd, det används till enbart vettiga saker. Fram med vindtäta jackan och rejäla skor. |
|
|