|
||||
|
||||
C-vitaminer
Vi har gott om citrusfrukt här på Kalymnos. Vathydalen är full av stora och små träd och när man ser dem oppifrån så här års är det en ljuvlig syn, grönt med orange och gula prickar. Var och varannan trädgård på hela ön har ett citronträd och några apelsinträd . Ute på stan snubblar man över försäljare som säljer från små lastbilar eller stora korgar.
Märkligt nog importeras en del också, när säsongen börjar ta slut, vanligen från Samos eller Kreta. Vi behöver inte riskera brist på C-vitamin, det är säkert. Vi har släktingar med många träd, och får plocka där. Det svåra är att sluta. Bara en till, eller en kasse till, några på vägen ut från apelsinskogen,några som ramlat ner... Sen frossar vi. Jag behövde en bättre juicepress och efter lite snålhetsfunderingar köpte jag en sån där man drar i en spak och pressar ut saften, man ser dem på gatuserveringar och sånt, sonen såg fullt med såna i Turkiet i alla fall. Jag tyckte nog att 24 euro var dyrt, men har blivit övertygad om att det är värt priset att slippa vrida, slippa höra oväsen, slippa elsladdar, det tar ingen tid alls att pressa och det är få delar att diska. Inget slafs blir det heller. Skalen ger jag till vår granne herden vars får blir glada. Sen googlade jag på citruspress, och fann att motsvarande , säkert lyxigare, kostar över tusen kronor i Sverige, och blev jättenöjd! |
|
|