Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2016-03-23, 09:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Lyfter blicken

När jag lyfter blicken från min lilla dator vid köksbordet så ser jag alltid den underbara tavlan i olja , drygt 1x1 m som vi köpte i Skanör-Falsterbo under vår Lundatid. Den föreställer böljande gula rapsfält på Österlen i Skåne. Kraftigt målad med mycket olja som ger struktur. Små vägar mellan fälten och gröna dungar.Några vitklädda figurer cyklar på vägarna och det finns en liten midsommarstång på bilden så det är midsommarfirande på gång. Längst överst i horisonten ser man den lilla staden och en svensk flagga och så en alldeles djupblå himmel..Ni vet ju som bor i dessa trakter hur underbara dessa fält är! En fransk konstnärinna , boende i Skåne har målat tavlan. Den tittar jag ofta på och drömmer mig bort, särskilt en sån här dag då jag hör regnet smattra på fönstret till höger om mig. Ett stort högt tredelat köksfönster, där jag kan ha fyra orkidéer utan att de skymmer utsikten, då fönsterbrädan sitter lågt. Nu blommar två av dem för fullt..tänk, jag har haft dem många år och inte ens bytt jord, de får bara lite orkidénäring emellanåt i vattnet.
Utanför det fönstret finns vår innergård , som tyvärr består av en parkeringsplats. Där har vi precis nu medan vi var bortresta, fått en egen P-plats efter 3,5 års köande så snart ser jag vår bil också där. Det vackraste på den gården är en blodbok alldeles utanför. Den är så vacker när den har blad . Nu är det knoppar på grenarna. Man har lite koll på grannar också som kommer och går och eftersom vi bara har 35 lägenheter i vår förening uppdelat på 5 hus så är det många man känner nu.
Jag ser också bakom dessa parkeringsplatser baksidan på vår gamla fina brandstation. Ett fint torn och de fina gröna koppartaken. När larmet går hör man det.
Tittar jag åt vänster ser jag köksdelen med köksdörrar i björk och blått kakel, tyvärr en ljusare blå färg , inte greklandsblått som jag hade i förra köket. Jag kan också från min plats se genom dörrhålet bredvid tavlan en bokhylla med massor av CD-skivor varav ca 150-200 grekiska , samt alla greklandsguider jag köpte förr....eftersom det är vårt gästrum också så ser jag lite av den sköna röda bäddsoffan i ögonvrån. Där sitter jag ofta och läser och lyssnar på musik.

JA, så har jag det med utsikten från datorn

Lissi . (som blev lite avundsjuk på Mariannes utsikt och värme just nu!)
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.