Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2016-09-03, 08:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Jag skriver detta i min blogg eftersom jag vet att många läser den. Viktigt meddelande alltså!

Min vän Stella som jobbar på kommunens tekniska avdelning, berättar att kalabaliken tilltar vad gäller hus som har undergått tillbyggnader, små eller stora, utan tillstånd. Innan oktobers slut måste alla "svartbyggen" registreras och lämpliga böter betalas. Gör man inte detta kan man inte sälja sitt hus, lämna det i arv eller något annat, och man kan helt enkelt mista äganderätten!

Nu, i sista minuten , kommer alltså många med sina intyg från de byggnadsingenjörer som har inspekterat huset, för att få ordning på sina papper.

I fredagens Ethnos finns en stor artikel om saken, men det har varit massor av skriverier under många år nu, och åtskilliga husägare har kommit med på en slags avskrivningsprogram där man betalt sina böter i smärre doser.

Nu lär det alltså vara dags , om man inte ännu kommit till skott. Inga fler chanser!

Det gäller alla slags tillbyggnader, som extra rum, tak över verandor, hönshus, fasta grillplatser och sånt, men givetvis vill man åt den enorma mängden svartbyggen av hela villaområden på skogsmark i attraktiva lägen. Böterna står i proportion...

Inom fem år ska alla byggnader dataföras, är målsättningen. Pengar till statskassan och bättre ordning över huvud taget...

Du som äger hus och inte vet vem du ska vända dig till, sök upp kommunens tekniska kontor så blir du lotsad vidare.

Du som tänker köpa hus, se till att alla papper är fullständigt klara!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.