![]() |
|
||||
|
||||
![]()
skule jag vrida öronen av honom...
Alla som känner mig vet att jag har svårt för att bli arg, är sällan irriterad och snarare flat än påstridig. Nu är jag ilsken på nån typ som snodde min plånbok. . Det var inte så mycket kontanter i den, kanske 40 €, men tre bankkort, ID-kort, körkort...bonuskort till båtarna och affären, foton på barn och barnbarn, ja sånt som de flesta av oss släpar med oss vart vi går... Jag var i Aten, åkte buss, rusningstid. Där jag skulle av hade mycket folk samma idé. En äldre kvinna hade lite gångsvårigheter och tog tid på sig. Vi andra bromsade varann, det blev lite knuffar och skyfflande med fötter och kassar. En kille bakom mig var lite påstridig och skulle av brådskande. Jag skulle handla lite och upptäckte direkt att blixlåsfacket på min axelväska var öppet och plånboken borta. Det finns väldigt uttrycksfulla svordomar på grekiska. Telefonen fanns i ett annat fack, så jag ringde till maken som kunde ringa och spärra de grekiska korten, själv ringde jag den svenska banken, OK. Inga pengar till resan...snälle brorsonen lånade ut vad jag behövde. OK. Polisanmälan hos lokalpolisen i Vyrona, Aten, intyg utfärdat, OK. Hemma igen tog jag reda på vad som behövs för att få ett nytt ID-kort. Det gamla, från 1967, men en vackert leende ung svenska med långt hår- så detaljrikt, med fars namn och mors namn och religiös tillhörighet och mycket mer, det har tjänat mig i massor av sammanhang i 49 år...kanske dags för ett nytt , modernt, utan fingeravtryck, ingen religionstillhörighet, text med latinska och grekiska bokstäver...OK. Jag hämtade det i dag efter tre turer till polisen med olika foton och papper och intyg och ett vittne med gällande ID. Ett nytt körkort hade jag beställt i juli, det väntade på mig på hemmaplan, OK. Bankkorten kommer nästa vecka, OK. Bonuskort beställda, OK. Ny plånbok inhandlad, OK. Den sk-stövel som roar sig med såna här inkomstkällor, inser han vilket spring och merarbete och kostnader han orsakar? Nähä, det var väl det jag trodde. Vrida om öronen på honom, det ska jag göra. Hoppas han vrickar fötterna nästa gång han gör något liknande. Hoppas han blir fast. Hoppas han FATTAR vad han ställer till med. Snygg plånbok jag köpte, förresten. Och bankkillen på Ethniki var väldigt trevlig. Jaja... |
|
|